Externalizarea a atins cote maxime în ultimul deceniu al secolului trecut, când o armată de antreprenori și-a îndreptat privirea spre estul Europei, mutându-și producția acolo pentru un avantaj competitiv evident, legat de costurile mult mai mici. În acea perioadă, întregul Nord-Est al Italiei a început să cunoască România ca partener industrial și ca o nouă locație pentru o varietate de fabrici de producție.
Zona Timișoarei, cea mai vestică parte a țării și, prin urmare, cea mai apropiată de Italia (mai puțin de 600 de kilometri în linie aeriană de Trieste), a ajuns să fie identificată ca „a opta provincie a Veneto”. Pentru a sublinia acest concept, asociația industriașilor din Treviso și-a ținut prima adunare anuală a noului mileniu chiar la Timișoara.
Parteneriate durabile și oportunități
Treizeci de ani mai târziu, scenariul s-a schimbat radical. Externalizarea „sălbatică”, așa cum era înțeleasă la vremea respectivă, s-a redus la un fenomen rezidual, dar România și zona balcanică, în general, rămân strategice pentru sistemul italian de producție. Există motive noi și diferite: mulți antreprenori, de exemplu, în lumina șocurilor geopolitice internaționale continue, au preferat să scurteze drastic lanțul de aprovizionare, plasând sau găsind în estul Europei ceea ce înainte căutau în Orientul Îndepărtat asiatic.
Mai mult, zona balcanică s-a transformat de-a lungul anilor într-o piață bogată în oportunități pentru companiile italiene. Și dacă adăugăm la aceasta viitoarea reconstrucție a Ucrainei, care nu face parte strict din zona balcanică, dar împărtășește cu România 650 de kilometri de frontieră, bazinul acestor oportunități este destinat să se extindă considerabil.
Relațiile economice Italia-România: Cifre cheie
Câteva date economice pot ajuta la o mai bună înțelegere. Limitându-ne doar la România, principala țară din zonă, Italia este al doilea partener comercial (primul, desigur, este Germania), schimburile au atins un nivel record de peste 20 de miliarde de Euro, iar Italia este, de asemenea, a doua piață de destinație pentru exporturile românești, care au ajuns la 9,5 miliarde de euro (în special echipamente electrice, auto, componente industriale, încălțăminte și textile).
În plus, în acest moment, Italia este al patrulea investitor străin în România (cu peste 9 miliarde de Euro în total), iar peste 52.000 de companii cu capital italian sunt active pe piața românească.
Oportunități strategice și fiscalitate avantajoasă
În acest moment au fost activate o serie de oportunități strategice pentru investiții în România, datorită memorandumului Sace-Ansaldo în domeniul electric și nuclear, proiectului Neptun Deep pentru gazoductul din Marea Neagră, și proiectelor din PNRR-ul românesc care vizează ecologia, sănătatea, digitalul și cercetarea. În special, într-un context de relații bilaterale solide și în creștere între cele două țări, sectoarele de interes deosebit pentru 2025 vizează energia, infrastructura și, mai general, inovația.
Maschio Gaspardo - De peste 20 de ani în România
Prezența Grupului Maschio Gaspardo în România este un exemplu elocvent al unui parteneriat de lungă durată și al încrederii reciproce construite de-a lungul anilor. Cu o istorie de peste două decenii pe piața românească, prin fabrica sa strategic amplasată în zona Chișineu-Criș, Maschio Gaspardo nu este doar un producător de utilaje agricole, ci un partener dedicat fermierilor din România și din întreaga regiune.
Mirco Maschio, președintele Maschio Gaspardo S.p.A, menționează că angajamentul Grupului față de piața locală a depășit simpla delocalizare a producției. “Prin investiții constante în tehnologie, modernizare și dezvoltarea personalului local, fabrica din România a devenit un centru de excelență, recunoscut pentru calitatea și fiabilitatea produselor sale. Această abordare a generat o încredere solidă în rândul fermierilor români, care știu că utilajele Maschio Gaspardo fabricate în țară sunt adaptate nevoilor lor specifice și respectă cele mai înalte standarde internaționale.”
Această încredere nu se limitează doar la granițele României. Produsele Maschio Gaspardo „Made in Romania” sunt exportate în numeroase țări, contribuind la reputația României ca pol de producție industrială de calitate. Faptul că Grupul Maschio Gaspardo este astăzi cel mai mare producător de mașini agricole din țară subliniază nu doar succesul comercial, ci și o relație profundă, bazată pe un angajament pe termen lung față de dezvoltarea agriculturii locale. Prin inovație și adaptare continuă, Maschio Gaspardo demonstrează că un parteneriat durabil aduce beneficii semnificative ambelor părți, consolidând poziția României pe harta agricolă și industrială a Europei.
Văzut de cineva care îl cunoaște foarte bine, precum Mirco Maschio, piața românească este astăzi una consolidată și strategică: „Credem în potențialul extraordinar al României și în capacitatea ei de a deveni un centru agricol și industrial de referință în Europa de Est”.