Guvernul Bolojan a pregătit avizarea și susține modificarea cazierului fiscal pentru a elimina mai rapid referiri la anumite situații care au dus la inactivarea fiscală a contribuabilului. Astfel, dacă în prezent se elimină la reactivare din cazier doar nerespectarea obligațiilor declarative pe parcursul unui semestru (abatere care a dus la inactivare), în timp ce alte abateri sunt păstrate în cazier timp de trei luni, proiectul prevede ca această facilitate să fie extinsă și pentru alte trei situații care sunt considerate de o gravitate redusă.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Măsurile sunt incluse într-un proiect de lege prezentat anterior de Profit.ro și adoptat și de Senat în vară, fiind inițiat de parlamentari PNL și din coaliția de guvernare.

Situațiile de inactivare fiscală
a) contribuabilul nu își îndeplinește, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligație declarativă prevăzută de lege;
b) se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu pemit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organul fiscal central constată că societatea funcționează la domiciliul fiscal declarat;
e) durata de fimcționare a societății este expirată;
f) societatea nu mai are organe statutare;
g) durata deținerii spațiului cu destinația de sediu social este expirată.

În prezent, doar contribuabilii reactivați după abaterea de la punctul a) beneficiază de eliminarea din cazier a situației respective chiar de la momentul reactivării, în timp ce în restul de cazuri eliminarea se face după trei luni de la reactivare.
Proiectul prevede ca facilitatea de scoatere din evidență să fie data reactivării și pentru punctele e), f) și g), considerate abateri puțin grave, în timp ce pentru e) și f) ar urma să se aplice în continuare regula de păstrare în cazier a mențiunii timp de trei luni de la reactivare.
Astfel, contribuabilul va fi scos din evidența cazierului fiscal și în aceste cazuri (cazurile de la e, f și g se adaugă celor de la punctul a) după reactivarea acestuia de către organul fiscal, deci după remedierea de către acesta a situațiilor care au condus la inactivare.
"În prezent, reglementarea scoaterii din evidența cazierului fiscal a contribuabililor declarați inactivi este disproporționată, în sensul că pentru unele fapte cum ar fi declararea contribuabilului inactiv ca umare a nedepunerii declarațiilor prevăzute de lege pe parcursul unui semestru calendaristic, data scoaterii din evidența este data reactivării, însă pentru celelalte situații chiar dacă unele dintre ele sunt de o gravitate asemănătoare cu cea menționată anterior care conduc de asemenea la inactivarea fiscală, data scoaterii din evidență este de 3 luni de la data reactivării", arată inițiatorii.

În cazierul fiscal se înscrie inactivitatea fiscală, declarată potrivit legii, cu excepția inactivității fiscale declarate ca umare a înscrierii inactivității temporare la Registrul Comerțului, prevazută la art.92, alin.(1 ), lit.d), din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
"Constatăm că, pe lângă cauzele de inactivare generate de anumite elemente de indisciplină fiscală, există și trei cauze de inactivare deteminate de neactualizarea de către contribuabil a unor informații la nivelul ONRC, care țin de documentele statutare sau de înregistrare în acest registru. Scoaterea din evidență după 3 luni de la data reactivării a contribuabililor declarați inactivi conform prevederilor art.92, alin.(1 ), lit.b)-c) și e)-g) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, este o măsură injustă raportat la gravitatea unora din faptele care au condus la inactivarea fiscală și la măsurile luate de către Oficiului Național al Registrului Comerțului și ANAF pentru remedierea situațiilor înainte de expirarea unor termene care conduc la inactivare", potrivit inițiatorilor.