EXCLUSIV Cele 20 de țări care subvenționează Dacia Spring. România a ieșit de pe listă prin suspendarea Rabla

Auto/Transporturi   
EXCLUSIV Cele 20 de țări care subvenționează Dacia Spring. România a ieșit de pe listă prin suspendarea Rabla

Dacia Spring este primul automobil electric al mărcii românești deținute de Renault Group și totodată cel mai ieftin astfel de vehicul din Europa. Spring reușește să fie mai ieftin chiar și decât rivalele din China, deși este produs de partenerii de la Dongfeng, în fabrica din Wuhan, dar pe unele dintre piețele europene Spring își majorează competitivitatea cu ajutorul subvențiilor acordate de guverne pentru vehiculele electrice.

Reprezentanții Dacia au transmis pentru Profit.ro o situație completă la nivel european cu țările care acordă subvenții mașinilor electrice și, după caz, cele în care mașina nu este eligibilă.

Urmărește-ne și pe Google News

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Spring este în continuare una dintre cele mai vândute automobile electrice din Europa, iar programele de tip Rabla, inclusiv cel care a fost derulat în România în ultimii ani, a contribuit la succesul acestei mașini, criticată de mulți pentru faptul că este produsă în China, dar care generează venituri importante pentru Dacia și pentru Renault Group, precum și taxe și impozite pentru autoritățile din țările în care este vândută. D

e asemenea, importurile de mașini Spring generează taxe vamale.

„Simpla înșiruire a țărilor în care există stimulente pentru vehicule electrice (EV) nu prezintă neapărat un tablou complet al situației”, au explicat pentru Profit.ro reprezentanții Renault Group.

„Există multe alte forme de avantaje, uneori cel puțin la fel de eficiente (de exemplu, scutirea de TVA pentru vehiculele cu emisii zero în Norvegia sau taxe foarte mari în funcție de emisiile de CO₂ în anumite țări)”.

OFICIAL Schimbare majoră pe aeroporturi - Limita de 100 de mililitri pentru lichide, eliminată după 19 ani. Fără electronice scoase din bagaj CITEȘTE ȘI OFICIAL Schimbare majoră pe aeroporturi - Limita de 100 de mililitri pentru lichide, eliminată după 19 ani. Fără electronice scoase din bagaj

Subvenția cea mai mare în acest moment este cea din Franța, una dintre cele cinci piețe majore de automobile din Uniune, conform datelor transmise de Dacia, care detaliază situația din aceste cinci țări.

Franța: Stimulente pentru achiziția de EV (recent relansate sub forma certificatelor albe sau CEE), cu un criteriu de eco-score pentru vehiculele M1 (autoturisme) care exclude modelul Spring.

Spania: Program constant de stimulente de câțiva ani, inclusiv pentru unele PHEV plus o mică contribuție posibilă din certificate albe.

Marea Britanie: Stimulente recent relansate pentru M1, cu criterii de eligibilitate care trebuie clarificate: pe lângă autonomia minimă, pot exista criterii privind degradarea bateriei sau nivelul garanției. Nu există astfel de condiții pentru N1 (utilitare ușoare).

Germania: Nicio măsură.

Italia: Nimic, cu excepția unei contribuții teoretice posibile din certificate albe, dar suma este mică, nepotrivită și neutilizată.

Frank Marotte, vicepreședinte Dacia, despre scăderea vânzărilor: Amânarea Programului Rabla din România a avut un impact semnificativ asupra noastră CITEȘTE ȘI Frank Marotte, vicepreședinte Dacia, despre scăderea vânzărilor: Amânarea Programului Rabla din România a avut un impact semnificativ asupra noastră

 Pe lângă cele cinci, programele existente în Europa mai sunt prezente în Polonia, în Portugalia – într-un program de casare asemănător cu Rabla – în Austria, dar aici se va încheia în acest an, în Belgia, doar în regiunea Flandra. În Suedia va reporni programul existent, doar pentru vehicule comerciale.

De asemenea, alte 13 țări europene susțin achiziția de mașini electrice, unele având limitări de buget, altele cu condiționări care limitează mașinile eligibile.

„Țări unde există stimulente pentru achiziția de EV mai sunt Croația, Cipru, Republica Cehă (doar pentru achiziții de către anumite autorități publice), Estonia, Grecia, Ungaria, Irlanda, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Slovenia și Islanda. În unele dintre aceste țări, bugetul este limitat, deci și numărul de vehicule eligibile (de exemplu, în Croația, bugetul s-a epuizat în câteva minute în ziua lansării programului). Este necesară alocarea unui buget anual, altfel programul se oprește.

În unele cazuri, stimulentele depind de tipul cumpărătorului (persoană fizică sau flotă, public sau privat, venituri ale gospodăriei etc.)”, mai spun cei de la Dacia.

În România, programul de subvenționare a fost amânat pentru toamna acestui an și ar putea fi diminuat la reluare.

ANUNȚ Rovinieta se scumpește semnificativ, amenzile se dublează CITEȘTE ȘI ANUNȚ Rovinieta se scumpește semnificativ, amenzile se dublează

Potrivit reprezentanților companiei auto, printre condițiile de eligibilitate sunt și performanțele electrice, dar care „nu ar trebui să fie problematice”. De exemplu, în Luxemburg există o limită superioară de consum electric, iar în Spania mașinile trebuie să aibă o limită minimă de autonomie. În foarte multe cazuri, prețul de achiziție este limitat.

Un amănunt important pe care îl relevă cei de la Renault Group în răspunsul transmis Profit.ro este legat de alternativele de subvenționare, care pot fi acordate de autoritățile locale, localități sau regiuni.

Dacia se află într-un blocaj cu modelul Spring, pe piața din România, din cauza suspendării Programului Rabla și scăderea drastică a bugetului ar putea crea probleme companiei în privința veniturilor din vânzările pe piața locală. România este una dintre cele mai mari piețe ale Renault Group, fiind în top 10 al țărilor la nivel global, pentru vânzările totale ale mărcilor companiei.

Frank Marotte, noul vicepreședinte pentru vânzări și marketing al mărcii Dacia, a declarat că vânzările Dacia au scăzut în acest an și din cauza amânării Programului Rabla.

„Avem acest fenomen din România, care este amânarea stimulentului guvernamental care se numește Rabla. Este practic o primă de casare oferită de guvern și impactul pentru noi asupra vânzărilor este semnificativ și este o problemă. Ceea ce ar fi trebuit să se întâmple în prima jumătate a anului a fost amânată până la sfârșitul anului. Prin urmare, avem un impact din cauza acestui lucru”, a spus șeful vânzărilor Dacia, argumentând scăderile pe care le-a înregistrat Sandero, cel mai vândut model al mărcii în Europa.

Întrebat de Profit.ro dacă susține extinderea programelor de subvenționare a mașinilor electrice în toată Europa, șeful vânzărilor Dacia a spus că acest lucru ar ajuta la atragerea clienților către acest segment.

„Avem o listă de țări care acordă subvenții pentru mașinile electrice, dar această listă este foarte fluidă, iată în Franța a fost amânat programul, în România la fel, în Spania se va încheia în august.

FOTO România primește prima locomotivă electrică nou construită cumpărată prin PNRR. Pe ce rute va circula CITEȘTE ȘI FOTO România primește prima locomotivă electrică nou construită cumpărată prin PNRR. Pe ce rute va circula

Mai sunt subvenții pentru flote, unde trebuie să îndeplinești anumite criterii. Subvențiile influențează pozitiv dimensiunea pieței de mașini electrice, pentru că deocamdată mașinile BEV sunt mai scumpe decât cele termice, chiar dacă se fac eforturi din partea producătorilor pentru reducerea prețurilor, pentru a fi mai competitive. Subvențiile pot reduce această diferență pentru a aduce clienții.

Dar noi suntem extrem de competitivi, avem cea mai accesibilă mașină de pe piață, în Franța vindem mașina cu rata de 70 de euro pe lună, e o ofertă imbatabilă, dar avem totuși unele restricții.

Suntem pozitivi în fața oricărui suport care ne poate ajuta, pentru a anticipa mișcarea pieței, pentru a contribui la țintele CAFE, pentru a reduce emisiile de CO2”, a mai spus Frank Marotte pentru Profit.ro.

Dacia Spring a vândut în primele șase luni ale acestui an aproape 20.000 de unități, fiind singurul model cu creștere în acest an, din gama Dacia, ca efect al recuperării scăderilor din 2024.

Românii - cei mai mulți turiști străini care au venit în Bulgaria, în iunie CITEȘTE ȘI Românii - cei mai mulți turiști străini care au venit în Bulgaria, în iunie

Creșterea înregistrată de Spring este de 62,5%, mașina fiind numărul 3 în segmentele electrice A și B, pe clienții de retail.

Anul viitor, Dacia ar urma să prezinte noua generație Spring, o mașină care va fi produsă în Europa. De la lansarea din 2020, Spring s-a vândut în 180.000 de exemplare.

viewscnt
Afla mai multe despre
programe rabla europa
dacia spring subventii europa
frank marotte
vanzari dacia spring