Romaero își propune să revină pe linia de plutire până la începutul anului 2027, prin atragerea de parteneri industriali, dar și prin valorificarea unor active non-core. Relistarea la bursă rămâne un obiectiv după finalizarea ieșirii din insolvență. În paralel, compania mizează pe poziționarea sa strategică în contextul investițiilor NATO și a bugetului majorat pentru apărare.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Romaero a intrat oficial în insolvență pe 17 ianuarie 2024, după ce Tribunalul București a admis cererea companiei de deschidere a procedurii de reorganizare judiciară. Potrivit legislației în vigoare, perioada maximă pentru implementarea unui plan de reorganizare este de trei ani de la deschiderea procedurii.
În acest interval, planul trebuie aprobat de creditori și pus în aplicare cu succes pentru ca societatea să își recapete statutul de funcționare normală.
Compania lucrează în prezent la un plan de reorganizare care urmează să fie depus la finalul anului, iar printre măsurile propuse se află și valorificarea unor active considerate non-core, dar nu și a terenurilor sau hangarelor care sunt esențiale pentru activitatea principală.
„Noi suntem în perioada de observație a insolvenței și lucrăm la planul de reorganizare. Acest plan va fi depus probabil la sfârșitul acestui an și este posibil ca în acest plan să fie propuse spre aprobare și o serie de obiective non-core care pot fi disponibilizate. Repet, obiective non-core și nu terenuri sau hangare care vor fi prinse în structura de mentenanță”, a declarat Bogdan Costaș, Director General al Romaero SA, pentru Profit.ro.

Ideea vânzării de terenuri a mai fost vehiculată anterior, dar compania a exclus momentan această variantă, preferând să aștepte finalizarea și aprobarea planului de reorganizare.
„În 2022 a fost făcut un plan de reorganizare în care au fost prinse spre vânzare o serie de obiective, terenuri și imobile non-core care nu sunt de folos activității de bază, respectiv de mentenanță, gen clădiri administrative, ce nu sunt prinse în activitatea de mentenanță. Cu siguranță se vor propune în planul de organizare și vom vedea dacă se vor aproba în adunarea creditorilor”, a explicat Costaș.
„Nu avem nicio discuție în direcția aceasta. Au fost desigur întrebări vis-a-vis de vânzarea de terenuri, dacă Romaero este dispusă sau nu să vândă terenuri. Până la această dată am răspuns tuturor că nu se pune în discuție vânzarea de terenuri sau imobile. Vom discuta după aprobarea planului de reorganizare”, a subliniat el.
Un alt pilon al planului de redresare vizează atragerea de parteneri industriali care să contribuie atât cu capital, cât și cu expertiză, în special în domeniul mentenanței aeronavelor și al producției aeronautice. Romaero nu are, însă, în vedere modificarea structurii acționariatului în acest moment.
„Avem acest plan de a atrage parteneri industriali. De asemenea, în cadrul procesului de fabricație, încercăm să atragem parteneri cu know-how, care să investească în echipamente tehnologice pentru a lucra împreună, dar sub auspiciul legislației din România”, a afirmat Costaș, menționând și recentul parteneriat cu Wizz Air.

Vezi și aici detaliile înțelegerii dintre Wizz Air și Romaero.
„Nu, deocamdată nu avem în plan schimbarea acționariatului. Se va discuta în cadrul planului de reorganizare, dar nu avem un plan așa ceva”, a adăugat el.
Profit.ro a anunțat recent ce alte noi parteneriate internaționale vizează Romaero.
În ceea ce privește perspectivele de ieșire din insolvență, managementul Romaero este optimist. Conform lui Costaș, dacă ritmul actual de redresare se menține, compania ar putea reveni la normalitate în termenul de trei ani prevăzut de lege.
„Dacă vă uitați pe rezultatele primului an de insolvență, în care am redus pierderea contabilă de la 140 milioane la 40 milioane. În 2025 ne-am propus să reducem această pierdere de la 40 la 25 milioane, iar în 2026 să fim pe 0. Teoretic, dacă am depune planul de reorganizare la sfârșitul acestui an, ne încadrăm în prevederile legale, respectiv în cei trei ani care sunt la dispoziție pentru ieșirea din insolvență. Putem să zicem că în trei ani vom ieși din insolvență”, a spus el.

Relistarea la bursă este un obiectiv după ieșirea din insolvență.
„Dar depinde foarte mult de aprobarea planului de organizare. Evident, după ce ieșim din insolvență ne vom lista la bursă. Aplicăm politica pașilor mărunți. Suntem în perioada în care acum lucrăm la planul de reorganizare. Îl vom depune, vom aproba acel plan și, în funcție de acel plan, vom plăti datoriile către creditori”, a explicat Costaș.
Printre măsurile incluse în procesul de reorganizare se numără și disponibilizările de personal, care au fost deja inițiate în valuri succesive.
„Evident, în cadrul unor proceduri de insolvență ne confruntăm și cu disponibilizarea de personal. Până la această dată am făcut deja trei reorganizări, inclusiv cu disponibilizarea de personal și este posibil, în urma analizei activității pe viitor, în funcție de contractele pe care le vor semna, să mai facem disponibilizări de personal, special în zona de personal TESA”, a precizat el.
„Nu aș putea să spun acum un număr. Anul acesta a fost 10% din personalul existent, în jur de 50 de oameni”, a completat directorul general.

Pe fondul majorării bugetului de apărare și al interesului crescut al NATO pentru regiunea noastră, Romaero mizează pe relansarea activităților de mentenanță și producție pentru sectorul militar.
„Pentru Romaero acest lucru poate fi o oportunitate, în sensul în care Romaero are o poziție strategică aici, lângă portul Băneasa, în București, are facilități deosebite pentru dezvoltarea producției pentru mentenanța aeronavelor militare și sperăm că ne va aduce beneficii prin acest plan. Vom avea comenzi pe linia mentenanței aeronavelor militare și de asemenea sperăm să creștem producția”, a declarat Costaș.
Compania are deja contracte active cu Ministerul Apărării, inclusiv pentru aeronavele Spartan și Hercules.
„Lucrăm la un proiect de mentenanță pentru aeronavele militare și, în general, noi avem contracte cu Ministerul Apărării, fiind desemnat Centrul Național de Mentenanță, pentru avioane Spartan și Hercules”, a precizat el.
Pe zona civilă, piața MRO (maintenance, repair and overhaul) din România oferă oportunități importante, dar pentru a le valorifica este nevoie de o strategie solidă, bazată pe parteneriate și resurse umane bine pregătite.
„Referitor la evoluția MRO-ului în România, suntem pe o piață în care cererea este mult mai mare decât oferta. Trebuie să profităm de acest lucru și trebuie să ne alegem cu grijă partenerii, pentru că suntem în situația în care ei ne bat la ușă, noi trebuie doar să facem un management focusat pe performanță. Să ne alegem cu grijă resursa umană, pentru că asta e cea mai prețioasă resursă în industria aeronautică. Există deficit de resurse umane”, a atras atenția Costaș.
„Cred că ar trebui ca cel puțin companiile de stat care activează în această industrie a mentenanței aeronavelor, respectiv Romaero, Blue Air Tehnic și Tarom Tehnic, să se coalizeze, să facă o asociere și să luăm împreună contracte de mentenanță”, a adăugat el.

Întrebat de ce Romaero a ajuns în insolvență, în ciuda cererii mari din piață, Bogdan Costaș a indicat drept cauză principală lipsa unui management eficient în trecut.
„Pentru că în momentul în care, să revin la momentul 2023, de când sunt director general, conturile erau blocate, consider că a fost un management defectuos. În august, nu era negociat niciun contract de mentenanță pentru aeronavele civile, sezonul de mentenanță era pierdut pentru 2023-2024. Am analizat în perioada august-decembrie orice altă posibilitate de a merge mai departe”, a spus Costaș.
„Salariile nu erau plătite de 5 luni. Exista riscul major de a pierde oamenii și așa specialiștii erau deja plecați în alte companii din Europa, rămăseseră doar pensionarii și cei fără experiență. Atunci am hotărât împreună cu Consiliul Administrației și AGA, cea mai bună variantă este intrarea în insolvență pentru a ne proteja împotriva creditorilor și pentru a reconstrui Romaero pentru a renaște”, a explicat el.
Redresarea financiară este deja vizibilă, atât la nivelul plății salariilor, cât și din perspectiva rezultatelor contabile, care indică o evoluție semnificativ mai bună decât cea estimată la începutul anului.
„Încet, încet s-au plătit salariile, sunt plătite la zi salariile în acest moment și chiar muncitorii. Sperăm să ne urmăm linia bugetară și vreau să spun că în urma analizei pe care am făcut-o acum la șase luni stăm mult mai bine decât am prevăzut la începutul anului. Respectiv, pierderea este mult mai mică decât am pregătit în buget și suntem deja pe profit operațional”, a declarat directorul general.

„În 2023-2024 am scăzut de la 140 de milioane la 40 de milioane. La sfârșitul anului, în 2025, trebuia să ajungem la minus 25 de milioane, dar deja la jumătatea anului avem o pierdere de numai 4 milioane și jumătate, ceea ce este foarte bine”, a adăugat el.
Chiar dacă Romaero este în prezent pe profit operațional, conducerea companiei rămâne prudentă în estimări privind trecerea pe profit net.
„N-aș fi atât de optimist, așteptăm să vedem dacă va fi totul conform planului. Dar suntem deja pe profit operațional în 2025. Asta înseamnă că în activitatea de bază, mentenanță aeronave civile, militare și producție, suntem pe profit operațional.
Multă lume știe Romaero ca fiind un loc unde se organizeze acele concerte, precum Saga etc.. Am profitat de faptul că avem aceste terenuri și că se pot organiza evenimente și am înregistrat venituri foarte bune și în organizarea acestor evenimente. Hangarele sunt de regulă libere, dar acum avem avioanele parcate, ceea ce e foarte bine.De obicei, vara avioanele nu stau la reparat, dar am prins contracte și pentru perioada verii”, a precizat Bogdan Costaș.
Planurile directorului general pentru Romaero includ și digitalizarea anumitor operațiuni.
„Suntem în discuții de luni de zile pentru achiziția unui ERP, dar, având în vedere că situația financiară nu ne permite să facem o astfel de investiție, încercăm să găsim cele mai bune soluții cu bani puțini. Evident, suntem în epoca digitalizării și avem nevoie de un astfel de sistem pentru a ne îmbunătăți activitățile, pentru a putea verifica mai bine tot ceea ce se derulează. Dar, din păcate, aceste sisteme, aceste echipamente hard și soft sunt foarte scumpe și încercăm să ne descurcăm, să achiziționăm ceva ce ne permite bugetul sau probabil vom merge pe module. Suntem pe final de negociere pentru așa ceva”, a concluzionat acesta.