Finalul restricțiilor privind lichidele pe aeroporturile din UE și al taxelor pentru bagaje suplimentare? Nu chiar atât de repede

Auto/Transporturi   
Finalul restricțiilor privind lichidele pe aeroporturile din UE și al taxelor pentru bagaje suplimentare? Nu chiar atât de repede

După ce UE a dat undă verde noilor scanere CT, aeroporturile din blocul comunitar ar putea permite acum cantități mai mari de lichide în bagajele de mână, la controalele de securitate. Între timp, însă, consumatorii și companiile aeriene rămân în dezacord cu privire la taxele suplimentare pentru bagajele de mână.

Sunteți pe cale să plecați în vacanță în UE, dar vă temeți că veți rămâne fără săpun și șampon, deoarece aeroportul de pe care plecați are în vigoare vechea regulă de limitare a 100 de mililitri pentru bagajele de mână? Sau că bagajul de mână vă va costa o taxă suplimentară la poarta de îmbarcare?

ANUNȚ către clienți privind transferul Alpha Bank - UniCredit: Llimitări sau indisponibilități temporare ale accesului la unele produse și servicii CITEȘTE ȘI ANUNȚ către clienți privind transferul Alpha Bank - UniCredit: Llimitări sau indisponibilități temporare ale accesului la unele produse și servicii
Urmărește-ne și pe Google News

Există unele vești bune: aeroporturile din Uniunea Europeană ar putea începe în curând să elimine restricția pentru bagajele de mână privind lichidele, care a fost o regulă nepopulară de ani de zile, arată Agerpres.

Cu toate acestea, bagajele mici de mână rămân un subiect disputat, deoarece europarlamentarii au insistat să interzică companiilor aeriene să perceapă taxe pasagerilor pentru bagajele mici de mână - o mișcare căreia sectorul aviatic i se opune vehement.

În primul rând, să revenim la lichide. În prezent, pasagerii nu trebuie să transporte lichide în recipiente mai mari de 100 de mililitri, recipientele urmând să fie plasate într-o pungă de plastic transparentă resigilabilă, care să nu conțină mai mult de un litru în total.

Această regulă a fost introdusă în 2006, după ce autoritățile au dejucat un complot terorist care implica explozibili lichizi introduși ilegal la bordul unui avion pe aeroportul Heathrow din Londra.

A durat aproape 20 de ani, dar Uniunea Europeană a aprobat acum scanere capabile să detecteze în mod fiabil explozibilii lichizi, deschizând potențial calea pentru ridicarea acestor restricții de lungă durată.

Ahold Delhaize, care deține și Mega Image, dezvăluie la cât a evaluat brandul Profi CITEȘTE ȘI Ahold Delhaize, care deține și Mega Image, dezvăluie la cât a evaluat brandul Profi

O purtătoare de cuvânt a Comisiei Europene a declarat că noile scanere de tomografie computerizată (CT), similare cu cele utilizate în imagistica medicală, pot identifica în mod fiabil amenințările și, prin urmare, atunci când lichidele se dovedesc a fi sigure, pot permite teoretic pasagerilor să transporte sticle mai mari. Acum depinde de fiecare aeroport în parte să adopte tehnologia, a adăugat oficialul.

Aproximativ 700 de scanere care utilizează noul soft sunt în prezent utilizate sau în curs de instalare în 21 de state membre UE, potrivit Comisiei. Conform informațiilor din presă, unele aeroporturi din Germania, Țările de Jos, Italia, Spania și Irlanda se numără printre cele care le utilizează deja.

Nu este o actualizare peste noapte

Câteva aeroporturi din UE atenuaseră deja restricția privind lichidele în iulie 2024, instalând noile scanere CT care pot desena rapid o imagine tridimensională a conținutului unui bagaj.

Însă oficialii UE și-au exprimat îndoielile privind fiabilitatea noilor scanere CT pentru bagaje. În Germania, de exemplu, Poliția Federală și operatorul aeroportului din Frankfurt, Fraport, au atras atenția asupra iminentei schimbări de reguli.

Prin urmare, Comisia Europeană a reinstaurat o restricție 'temporară' privind controlul lichidelor 'pe anumite aeroporturi din UE' ca măsură de precauție începând cu 1 septembrie 2024 - deși puțin mai relaxată - lichidele, dacă erau plasate într-o pungă transparentă, puteau rămâne în bagajul de mână.

Aprobarea oficială de către UE a noilor scanere deschide acum calea pentru ca aeroporturile să înceapă să le utilizeze la controalele de securitate. Cu toate acestea, implementarea va dura ceva timp din cauza echipamentelor învechite și a obstacolelor tehnice.

O purtătoare de cuvânt a Asociației aeroporturilor din Germania (ADV) a declarat că implementarea completă la nivel național este complexă și costisitoare, necesitând nu doar noul echipament, ci și modificări structurale datorate dimensiunilor mai mari ale aparatelor.

Wizz Air anunță extinderea la Sibiu, unde a primit ajutor de stat FOTO CITEȘTE ȘI Wizz Air anunță extinderea la Sibiu, unde a primit ajutor de stat FOTO

Pe aeroportul din Frankfurt - cel mai aglomerat din Germania - 40 dintre cele aproximativ 190 de benzi de control sunt echipate cu noile sisteme, fiind comandate încă 40, a declarat o purtătoare de cuvânt. Cu toate acestea, pasagerii se confruntă în continuare cu limita de 100 de mililitri, deoarece nu este clar ce scaner le va inspecta bagajele - iar unora dintre noile dispozitive le lipsește încă softul necesar.

Aeroportul din Munchen se confruntă cu întârzieri similare, actualizările de soft fiind amânate până după sezonul aglomerat de sărbători.

La principalul aeroport internațional din Slovenia - Ljubljana Jože Pucnik - operatorul german Fraport și-a modernizat echipamentul cu raze X pentru controlul bagajelor de mână odată cu deschiderea unui nou terminal, în 2021. Acesta utilizează deja tehnologie avansată, în conformitate cu cel mai recent standard (EDS 3.1) pentru controlul bagajelor de cală, care permite analiza tridimensională a conținutului bagajelor și este capabil să detecteze explozibili.

'În privința bagajelor de mână, în prezent examinăm încă toate aspectele: beneficii, costuri, cerințe de spațiu și impactul asupra întregului proces de control de securitate. Aceasta este o investiție majoră, care implică nu numai achiziționarea de echipamente, ci și ajustări ale infrastructurii și organizării terminalului', a informat compania.

În Spania, un nou scaner CT este deja în funcțiune pe Aeroportul Palma de Mallorca, iar altele sunt în curs de instalare pe Aeroportul Adolfo Suarez Madrid-Barajas și Aeroportul Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, unde sunt operaționale pe unele linii de inspecție.

În România, actualizarea necesară de soft pentru îndeplinirea condițiilor de ridicare a restricțiilor pe aeroporturi este aproape gata. Douăsprezece aeroporturi din România operează rute internaționale.

Compania Națională Aeroporturi București a informat că ridicarea restricțiilor depinde de finalizarea operațiunilor de instalare și punere în funcțiune a tuturor echipamentelor. Conform calendarului de implementare a proiectului, finalizarea acestor operațiuni ar urma să aibă loc cel târziu în primul trimestru al anului 2026.

Serviciul Român de Informații (SRI), care efectuează controlul de securitate la toate aeroporturile din România, a informat în iulie că ridicarea restricțiilor pentru lichide în bagajul de mână se va face doar în aeroporturile care au echipamentul recertificat și complet actualizat.

Lupta pentru bagajul de mână 'gratuit'

O a doua problemă controversată în domeniul călătoriilor aeriene este costul bagajelor de mână mici. Mulți operatori aerieni low-cost includ în bilet doar un articol mic la bord - cum ar fi un rucsac mic sau o geantă de laptop - percepând o taxă suplimentară pentru celelalte bagaje de mână - o practică considerată ilegală de către organizațiile pentru drepturile consumatorilor.

VIDEO Apogeul Dacia - Test cu noua Dacia Bigster 4X4 CITEȘTE ȘI VIDEO Apogeul Dacia - Test cu noua Dacia Bigster 4X4

În mai, aproximativ cincisprezece asociații europene au solicitat Comisiei Europene să lanseze o anchetă la nivelul UE referitoare la politicile privind taxele pentru bagajele de mână în cazul a șapte companii aeriene low-cost.

EasyJet, Norwegian, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling și Wizzair 'impun taxe nejustificate consumatorilor', a acuzat, într-un comunicat, organizația franceză pentru drepturile consumatorilor Confederation de la Consommation, du Logement et du Cadre de Vie (CLCV).

'Curtea Europeană de Justiție a decis (...) în 2014 că transportul bagajelor de mână poate să nu fie supus unei taxe suplimentare, cu condiția ca acesta să îndeplinească cerințe rezonabile în ceea ce privește greutatea, dimensiunile și regulile de siguranță', a subliniat asociația.

Cu toate acestea, potrivit colectivului de asociații, aceste șapte companii aeriene impun taxe pentru bagajele de mână de dimensiuni rezonabile pe care le clasifică drept 'mari': 36 de euro pentru Ryanair, aproape 43 de euro pentru EasyJet și până la 280 de euro pentru Vueling, dacă dimensiunile definite de compania aeriană nu sunt respectate.

În iunie, Comitetul pentru transporturi al Parlamentului European (TRAN) a adoptat o propunere care ar permite călătorilor să aducă în cabină un obiect personal, cum ar fi o geantă sau un rucsac, și un bagaj de mână de până la 7 kilograme, fără costuri suplimentare.

Măsura, care s-ar aplica tuturor zborurilor care pleacă sau sosesc în cele 27 state membre UE, a fost adoptată ca parte a unui pachet de modificări ale normelor privind drepturile pasagerilor, propus de Comisia Europeană.

Airlines for Europe (A4E), o asociație din industrie, a condamnat propunerea, sugerând că aceasta ar duce la creșterea prețurilor zborurilor, majorând costurile pentru cei care călătoresc cu bagaje ușoare.

Tot în iunie, o instanță spaniolă a anunțat că a suspendat temporar amenzile mari impuse de guvernul de stânga companiilor aeriene low-cost Ryanair și Norwegian Air. Ministerul pentru protecția consumatorilor a anunțat amenzi împotriva a cinci companii în noiembrie pentru ceea ce a identificat drept 'practici abuzive', inclusiv perceperea de taxe pentru bagajele de mână, furnizarea de informații înșelătoare și lipsa de transparență a prețurilor.

VIDEO Rușii au bombardat localitatea Orlovca, peste Dunăre de județul Tulcea. Exploziile au fost vizibile din mai multe localități din România CITEȘTE ȘI VIDEO Rușii au bombardat localitatea Orlovca, peste Dunăre de județul Tulcea. Exploziile au fost vizibile din mai multe localități din România

Operatorul irlandez low-cost Ryanair a fost amendat pentru că a perceput pasagerilor o 'sumă disproporționată' pentru imprimarea tichetelor de îmbarcare la terminale când nu le aveau. Compania aeriană low-cost britanică EasyJet și companiile aeriene spaniole Volotea și Vueling s-au numărat, de asemenea, printre companiile sancționate.

Propunerile Comitetului pentru transporturi al Parlamentului European privind bagajele de mână trebuie să fie supuse în continuare votului în plenul Parlamentului. Acestea pot fi modificate, deoarece vor trebui negociate și aprobate de statele membre înainte de a putea intra în vigoare.

Aceasta înseamnă că, dacă doresc să includă sticle de vin local sau ulei de măsline în bagajul de mână gratuit, consumatorii vor trebui să aștepte puțin mai mult.

viewscnt
Afla mai multe despre
bagaje suplimentare
lichide
aeroport