Mașinile vechi vor fi taxate triplu din 2026. Se aplică regula „poluatorul plătește”

Taxe și Consultanță   
Mașinile vechi vor fi taxate triplu din 2026. Se aplică regula „poluatorul plătește”

Impozitul auto va crește semnificativ din 2026, astfel că șoferii români vor plăti în medie cu 30% mai mult față de tarifele actuale, iar cei mai afectați vor fi cei cu mașini mai vechi de 15-20 de ani, pentru care taxele s-ar putea dubla sau chiar tripla, în baza principiului „poluatorul plătește”.

În Capitală, pentru un autoturism care are un motor cu o capacitate cilindrică cuprinsă între 1.400 și 1.600 de cmc impozitul anual este de 82 de lei. De la anul, într-unul dintre scenarii, acesta ar putea fi cuprins între 91 de lei și 132 de lei, în funcție de cât de mult poluează autoturismul.

Urmărește-ne și pe Google News
O nouă schimbare la categoriile exceptate de la plata asigurării de sănătate: Guvernul s-a răzgândit la o lună de la luarea deciziei CITEȘTE ȘI O nouă schimbare la categoriile exceptate de la plata asigurării de sănătate: Guvernul s-a răzgândit la o lună de la luarea deciziei

Nu este exclusă nici varianta în care acest impozit să se dubleze sau chiar să se tripleze, arată Observator News.

Șoferii plătesc oricum o taxă mai mare de la un an la altul. "Anul acesta este de 10 lei pe 200 cmc. Impozitele se modifică în fiecare an pentru anul următor, ele se indexează cu rata inflației", spune Florin Trușcă, director Taxe și Impozite Sector 1.

Comisia Europeană ne obligă la aceste majorări pentru a reduce deficitul și poluarea. "Ceea ce ne-a cerut Comisia prin acest jalon este ca nivelul de taxare să nu mai fie doar în funcție de capacitatea cilindrică, ci și în funcție de clasa euro. Înseamnă aplicarea unui coeficient la valoarea de impozit actuală care crește în funcție de clasa euro", a declarat Felix Ardelean, director în cadrul Ministerului Transporturilor.

ULTIMA ORĂ DOCUMENT Noile impozite pe proprietate. Majorări și de 100% CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DOCUMENT Noile impozite pe proprietate. Majorări și de 100%

Propunerile ministerului Transporturilor au fost deja înaintate către cei de la Finanțe. "Am primit niște variante de lucru, dar nu sunt variantele finale. Sper să avem cât mai curând și consultarea și variantele finale, pentru că este dată fiind întârzierea de aproape 2 ani. Evident că există solicitări în a accelera procesul", a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor.

"Acest impozit auto anual regândit pare să includă și o componentă din fostul timbru de mediu, acel principiu de "poluatorul plătește". Celălalt element la care să se uite să fie puterea vehiculului. Doar capacitatea cilindrică nu o să fie suficientă. La mașinile electrice nu ai capacitate cilindrică", spune Adrian Mitrea, analist piață auto.

Bolojan: Foarte posibil vin concedieri printre bugetari! CITEȘTE ȘI Bolojan: Foarte posibil vin concedieri printre bugetari!

Statul ar trebui să analizeze mai atent și discrepanțele, spun specialiștii. "N-ar mai trebui să existe situația în care o mașină cu un motor de un litru plătește impozit sub 100 de lei pe an, iar o mașină cu motor de 3 litri plătește peste 3.000-6.000 de lei pe an", adaugă Adrian Mitrea, analist piață auto.

Măsura își propune și să stimuleze achiziția de mașini noi. Din cele peste 8,6 milioane de autoturisme care circulă pe șoselele din România, aproape 3 milioane au norma de poluare Euro 4, adică sunt vechi și de 19 de ani. 1,2 milioane de mașini se încadrează la Euro 3, adică sunt fabricate începând cu anul 2000 și doar un sfert din totalul de vehicule sunt mai noi de 15 ani.  

viewscnt
Afla mai multe despre
masini
taxa
impozit