Vânzările de automobile din Germania au scăzut dramatic în luna iunie, în contrast cu cele din Franța, având un impact semnificativ asupra afacerii Dacia de pe cea mai mare piață auto a Europei. O situația aparte s-a înregistrat pe segmentul de mașini electrice, unde s-a atins un record de vânzări.
Germania a înregistrat în intervalul ianuarie – iunie cea mai bună jumătate de an pentru vânzările de mașini electrice, cu aproape 250.000 de vehicule, dar vestea extraordinară a venit la pachet cu o nouă scădere a vânzărilor totale, una accelerată dacă ne raportăm la media din lunile anterioare.
În total, Germania a înmatriculat în iunie 256.193 de autoturisme, ceea ce reprezintă un declin mare, de 13,8%, față de iunie 2024, după cum arată datele oficiale analizate de Profit.ro. Una dintre cauze este baza de calcul foarte mare: în iunie 2024 s-a înregistrat o creștere abruptă a înmatriculărilor ca urmare a modificărilor legislative. Concret, de la 1 iulie 2024 au intrat în vigoare noile norme GSR2, iar producătorii au înmatriculat masiv toate stocurile existente, pentru a le mai putea vinde ulterior.
Tendința de scădere accelerată a lovit din plin și Dacia, care a raportat un volum înmatriculat de 7.743 de autoturisme, reprezentând o scădere de 12,1%, ușor mai bună decât media pieței, ceea ce a dus la o consolidare a cotei de piață la 3%.
Ca urmare a volumul foarte mare din iunie, mașinile electrice au atins în iunie o cotă de piață fără precedent, 17,7%, mai mare chiar și când guvernul acorda o subvenție de tip Rabla la achiziția de astfel de mașini.
Explicația pentru această evoluție spectaculoasă a vânzărilor de mașini cu propulsie 100% pe baterii vine din presiunea pe care UE a pus-o pe constructori, odată cu înăsprirea limitelor de emisii de CO2. Chiar dacă modul de calcul s-a îmblânzit parțial, prin extinderea la trei ani a perioadei de calcul, constructorii sunt nevoiți să vândă încă din acest an mașini electrice într-un procent de 22 – 25% din total. Această situație a condus la decizii de marketing agresive, cu reduceri mari de prețuri, în special pe contractele de leasing.
Singura excepție pe segmentul electric, a fost Tesla, care s-a confruntat cu o nouă scădere majoră, de 60%, cu un volum de 1.860 unități. În urmă cu doar un an, marca americană vindea un număr egal de mașini cu Dacia, astăzi vedem la Tesla volume aproape de necrezut, de patru ori mai mici.

Între mărcile de volum, scăderi mari au avut Fiat, Citroen, SEAT, Renault și mai ales VW, care este și liderul pieței, în timp ce creșterile au fost puține și limitate: MINI (32%), Mitsubishi (22%), dar și Nissan, BMW și Mercedes, cu procente cu o singură cifră.
O situație aparte au avut mărcile chinezești, pentru că BYD, Great Wall, Lynk & Co, Xpeng au crescut cu procente foarte mari, de trei cifre, chiar dacă au în continuare volume destul de mici, în timp ce MG, care este marca din China cea mai bine vândută în Germania, a avut o scădere aproape la fel de mare precum cea a Tesla.
După prima jumătate de an, Dacia are un declin de -7,2%, având scăderi în mai multe dintre lunile care au trecut, volumul total fiind de 35.456 autoturisme înmatriculate, iar cota de piață de 2,5%. Dar Dacia nu are nici pe departe cea mai mare scădere, ci dimpotrivă se numără printre mărcile cu cel mai mic impact al crizei de pe piața germană. Smart, Tesla și Mitsubishi au cele mai mari procente de scădere, americanii fiind, cu cele numai 8890 de vehicule vândute, în situația de a raporta un declin de 59%. Porsche, Fiat, Citroen, Opel sau Kia au la rândul lor scăderi cu două cifre mult peste media pieței, situație care le-a afectat cota de piață. Practic, foarte puține mărci mai au creștere în acest an, printre acestea numărându-se Renault, Nissan, Ford și Skoda.
În total, piața auto din Germania a atins un prag de 1,4 milioane de autoturisme în primele șase luni, cu 4,7% mai puține decât în urmă cu un an.