Hotelurile de pe litoral se pregătesc acum pentru vârful de sezon, înregistrat, în mod normal, pe 15 august, de Sfânta Maria Mare.
Hotelurile încearcă, pe ultima sută de metri, să atragă turiștii cu tot felul de oferte și reduceri, care merg chiar și până la 50%, mai ales că, după data de 15 august, prețurile încep să scadă, arată Termene.ro.

Așa, de exemplu, a crescut numărul unităților de cazare care oferă servicii all inclusive, o tendință remarcată de ceva vreme și la noi. Numai în ultimul an, oferta pe acest segment s-a mărit cu aproximativ 20%, știută fiind preferința familiilor cu copii pentru acest tip de cazare.
Pentru a doua parte a anului sunt preconizate, însă, majorări de prețuri în sector de 10-15%, determinate în principal de majorarea TVA, potrivit informațiilor din piață, cu observația că există și jucători care au operat deja această modificare.
Debut slab de sezon
Traian Bădulescu, consultant în turism și purtător de cuvânt al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT), spune că sezonul în curs este mai slab raportat la anii precedenți, care au fost destul de buni. Aceasta și pentru că, odată cu aderarea României la spațiul Schengen, tot mai mulți români au ales să petreacă vacanțele în Grecia și Bulgaria, în detrimentul operatorilor locali.

După un început modest, cererea pare să fi revenit în ultimele săptămâni, iar acum toată lumea se pregătește pentru vârful de sezon.
„S-a mai animat, acum, în ultimele săptămâni, pentru că e perioada de vârf de sezon. Weekendul de Sfânta Maria este tradițional cel mai plin, se așteaptă multă lume atunci”, a declarat pentru Termene.ro Traian Bădulescu.
Potrivit datelor agenției de turism BIBI Touroperator, numărul turiștilor așteptați pe Riviera românească se ridică la 140.000, față de 220.000 anul trecut.
După data de 15 august, cererea va începe să scadă, în ciuda ofertelor din partea hotelurilor, iar de la 8 septembrie, data la care începe anul școlar, practic se pierde o mare parte din turiști, familii cu copii, în general. Bădulescu mai spune că, în acest an, în topul stațiunilor interne preferate de „familiști” se află Eforie Nord și Neptun-Olimp, în timp ce Mamaia Nord constituie alegerea amatorilor de clubbing.
All inclusive, pe val
De câțiva ani, turiștii români sunt tot mai atrași de oferta hotelurilor care asigură servicii all inclusive. În acest an, de exemplu, au apărut trei hoteluri noi pe acest segment, iar cel mai probabil vor mai fi și altele în viitor, dat fiind tendințele din piață.

În prezent, există pe litoralul românesc 55 de hoteluri cu servicii all inclusive, cu 5,4% mai multe față de anul trecut.
„Interesul pentru vacanțele all inclusive pe litoralul românesc este în creștere, se vede și în numărul de unități de cazare. Avem, în acest an, 55 de hoteluri în regim all inclusive de cinci, patru și trei stele, în opt stațiuni, de la Mamaia din partea de nord până la Saturn, în sud.
Sunt 25.000 de locuri de cazare cu all inclusive, iar prețurile în luna august sunt de la 7.500 lei pe o cameră timp de cinci nopți la hotel de cinci stele în Mamaia, cu reducere de 20% inclusă față de un preț de 9.600 lei pentru două persoane, până la 4.000-4.500 de lei la hoteluri de patru și trei stele, care oferă pachete turistice de șapte nopți pentru două persoane”, a declarat pentru Termene.ro Adrian Voican, vicepreședinte ANAT și fondatorul agenției de turism BIBI Touroperator.
Situația în Eforie
În Eforie Nord, de exemplu, sunt hoteluri care au oferte speciale chiar și în luna august, cu reduceri de până la 30-50%, adică, în loc de 3.800 lei un pachet, prețul este acum 1.900 lei la hotel de trei stele, în timp ce, la Saturn, un hotel de cinci stele are pachete la 5.500 lei, spune Voican.

În același timp, în acest an se remarcă și o creștere cu aproape 3% a rezervărilor, comparativ cu vara trecută. Evoluția reflectă interesul pentru vacanțele planificate din timp, mulți turiști alegând programele de tip „Înscrieri Timpurii”, care oferă reduceri de până la 50%, mai spune Voican.
Scădere de 75% la vouchere
Potrivit datelor BIBI Touroperator, plata cu vouchere de vacanță a înregistrat un declin sever în acest an — peste 75% —, marcând o scădere abruptă a unuia dintre cele mai importante instrumente de stimulare a turismului intern, care, în anii anteriori, a sprijinit consistent vacanțele în România și fiscalizarea serviciilor turistice.
Lipsa voucherelor nu doar că a redus capacitatea de achiziție a turiștilor, dar a și stimulat migrarea către forme de turism nefiscalizat, cu impact negativ asupra industriei și bugetului de stat.

„ANAT-ul ar dori să înțeleagă și guvernanții că voucherele stimulează turismul intern și, de la 1 ianuarie 2026, să le introducă iarăși cu aceeași valoare, adică 2.600 lei, fără să mai condiționeze turiștii să mai pună o sumă în plus”, spune Bădulescu.
Majorări de prețuri
La rândul lui, Adrian Voican atrage atenția că, în a doua jumătate a anului, vor avea loc majorări de prețuri după creșterea TVA, dar și din cauza utilizării reduse a voucherelor de vacanță, în noile condiții impuse de guvernanți.
„Avertismentele noastre s-au dovedit pline de realism. Măsurile luate de guvern au lovit turismul românesc, care este în scădere în prima lună de vară. Fără vouchere, cu TVA mărit și putere de cumpărare în scădere, vom vedea situația înrăutățindu-se în partea a doua a anului. Guvernul trebuie să intervină și să pornească motoarele economiei. Tăierile în domeniul public nu trebuie să fie confundate cu frâna în economie.
Altfel, spirala recesiunii ne va duce tot mai jos și vom vedea mulți șomeri și business-uri închise. Singura rază de speranță vine de la incoming, care crește cu 7%, dar cifrele de la care pornim sunt mult prea mici ca să existe un impact real”, declară Adrian Voican, președinte BIBI Touroperator.
Străinii, avans ușor
Sectorul turistic național a înregistrat o scădere de -4,2% în ceea ce privește sosirile turiștilor români în unități clasificate în scop turistic, în iunie 2025, comparativ cu iunie 2024, după ce, în luna mai, a existat o ușoară evoluție de 1,3%, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS).

Pentru turiștii străini, avansul este de 7,2%, apropiat de cel din luna mai, când a fost de 7%. Înnoptările se aliniază trendului negativ, în iunie 2025 fiind cu -1% la turiștii români față de iunie 2024. Pentru turiștii străini, înnoptările în iunie 2025 sunt cu 6,3% mai mari decât în perioada similară din 2024.
Declinul turismului intern în luna iunie 2025 a fost influențat de o serie de factori structurali și conjuncturali: reducerea valorii voucherelor de vacanță, instabilitatea politicilor fiscale, stoparea sau întârzierea investițiilor în infrastructură și contracția sectorului HoReCa, arată reprezentanții agenției de turism.
Aceste vulnerabilități au fost amplificate de absența unei strategii coerente de promovare, de lipsa unui Organism de Management al Destinației (OMD) național și a unei structuri guvernamentale dedicate exclusiv turismului. România nu a reușit să-și valorifice potențialul turistic, înregistrând astfel o scădere vizibilă a turismului intern în ceea ce privește sosirile turiștilor români.
Afacerile turistice în 2025
Totuși, în prima parte a anului 2025, turismul intern a înregistrat o ușoară creștere, semnalând o redresare treptată a apetitului românilor pentru vacanțele în țară. Astfel, a fost consemnată o creștere de 0,1% a numărului de sosiri în structurile de primire turistică, totalizând 5.792,4 mii de persoane, față de 5.786,1 mii de persoane, în aceeași perioadă a anului trecut. 80,8% au fost turiști români, iar 19,2% turiști străini.
În ceea ce privește înnoptările, în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2025, s-au înregistrat 11.580,9 mii de nopți de cazare, în creștere cu 2,3% față de aceeași perioadă din 2024. Turiștii români au reprezentat 79,8% din totalul înnoptărilor, cu o durată medie a sejurului de 1,9 zile, față de 20,2% în cazul turiștilor străini, cu o durată medie de 2,1 zile.