Shaorma explodează ca afaceri în București. Doi mari rivali cu strategii diferite

Retail   
Shaorma explodează ca afaceri în București. Doi mari rivali cu strategii diferite

Shaorma "cu de toate" este deja pe lista preferințelor bucureștenilor de 15 ani.

Astăzi, aproape fiecare stradă din Capitală are o shaormerie.

Urmărește-ne și pe Google News

În schimb, la începutul deceniului trecut (anii 2010–2020), shaorma era, în mare parte, asociată cu brandul Dristor Kebap.

De la înființare (mai 2007) și până anul trecut, compania care administrează restaurantele Dristor Kebap a avut o cifră de afaceri cumulată de 352 milioane lei.

VEZI AICI FOTO Mustafa Geihun, Dristor Kebap: Acum, vrei, nu vrei, trebuie să incluzi automat foarte mulți angajați străini. Clientul român încă nu este foarte familiarizat să fie servit la masă de un asiatic, de exemplu, e perioadă de tranziție

Însă Dristor a încetat să mai fie liderul pieței acum șase ani, în urma unei strategii mai inspirate adoptate de Socului Kebap, companie care a preluat prima poziție, arată termene.ro.

GRAFICE Transilvania și Banatul cumulează o treime din stocul de retail modern, depășind București. Moldova are cel mai mic stoc, dar un pipeline semnificativ CITEȘTE ȘI GRAFICE Transilvania și Banatul cumulează o treime din stocul de retail modern, depășind București. Moldova are cel mai mic stoc, dar un pipeline semnificativ

Socului Kebap, înființată în aceeași perioadă (februarie 2007) cu Dristor Kebap, a ajuns la o cifră de afaceri totală de 405 milioane lei.

Ultimul mare jucător intrat pe piața shaormei din Capitală, Shaormeria Băneasa, fondată în 2018, a ales strategia francizelor și a înregistrat afaceri cumulate de 113 milioane lei de la înființare.

În total, de la debutul lor în domeniul shaormei, Socului Kebap, Dristor Kebap și Băneasa Shaorma au cumulat afaceri de 870 milioane lei.

Dacă aceste trei companii repetă cifrele din 2024 și în anul curent sau au scădere sub 20%, vor depăși pragul istoric de un miliard de lei în afaceri de la înființare.

Strategii diferite au schimbat liderul pieței de shaorma

La lansare, Socului Kebap (Optim Prosper Serv SRL) era o firmă relativ modestă, operând o singură locație principală, în zona Arenei Naționale, și neavând expunerea masivă a concurentului său direct, arată sursa citată.

Cu toate acestea, în urmă cu aproximativ un deceniu, aceasta și Dristor Kebap au adoptat strategii de afaceri complet diferite, care au influențat radical traiectoria lor financiară și operațională până în prezent.

Zara - sancționată pentru promovarea unui ideal nesănătos de frumusețe CITEȘTE ȘI Zara - sancționată pentru promovarea unui ideal nesănătos de frumusețe

Dristor Kebap a ales să-și mențină poziția prin extinderea continuă a rețelei fizice, mizând pe locații strategice cu trafic pietonal intens: centre comerciale, bulevarde importante, zone centrale și cartiere dense.

În prezent, Dristor operează puncte de lucru în locații premium din București și Ploiești, și a rămas fidel unui model de afaceri bazat pe servirea clienților în restaurante. În ceea ce privește livrările, Dristor nu a dezvoltat o infrastructură proprie, ci a externalizat acest segment către aplicații de tip Glovo, Panda, Bolt Food sau actualul Wolt (fostul Tazz), integrându-se astfel în sistemele logistice ale acestor platforme.

În 2015, Dristor Kebap era liderul afacerilor cu shaorma din București, cu afaceri de 14,3 milioane de lei.

La acel moment, Socului Kebap avea afaceri ușor mai mari de 3 milioane de lei, la peste 11 milioane de lei distanță de concurență.

În schimb, Socului Kebap a ales însă o cale mai puțin convențională de dezvoltare, dar, retrospectiv, extrem de eficientă.

PREMIERĂ Lidl a deschis un magazin care vinde doar produse non-alimentare CITEȘTE ȘI PREMIERĂ Lidl a deschis un magazin care vinde doar produse non-alimentare

Firma are practic un singur mare restaurant în Capitală, lângă Arena Națională, dar a investit masiv, începând de la mijlocul deceniului trecut, în dezvoltarea unei flote proprii de livrare, formată din vehicule mici, rapide și adaptate traficului urban.

De asemenea, a angajat livratori proprii, asigurând astfel controlul complet asupra calității și vitezei serviciului de livrare.

Schimbarea de lider

Această strategie s-a dovedit a fi esențială: Socului Kebap s-a apropiat imediat de Dristor Kebap din 2017 și a devenit liderul pieței în 2019, când a depășit concurența.

Socului Kebap a raportat atunci afaceri de 30,6 milioane de lei în 2019, iar Dristor Kebap a ajuns la 29,3 milioane de lei. Cu un an înainte, Socului Kebap avea afaceri de 24,25 milioane de lei, iar Dristor Kebap, de 24,32 milioane de lei.

Secetă record în Europa. România, printre țările afectate CITEȘTE ȘI Secetă record în Europa. România, printre țările afectate

Această strategie s-a dovedit a fi esențială în perioada pandemiei și post-pandemie, când livrările la domiciliu au devenit norma. Avantajul unei flote proprii de livrare și al unui singur restaurant a mărit distanța față de concurență în perioada pandemiei și a menținut costurile shaormei la prețuri competitive.

Spre exemplu, chiar și în prezent, o shaorma de pui de 700 de grame costă 40 de lei la Socului Kebap și poate fi livrată gratuit dacă se mai comandă încă un produs de acest gen

. În schimb, Dristor Kebap are un preț de 38,9 lei pentru o shaorma de pui de 450 de grame.

viewscnt
Afla mai multe despre
shaorma
bucurești