Prețurile angro la benzină din Rusia continuă să doboare recorduri istorice după o serie de atacuri ucrainene cu drone asupra mai multor rafinării de petrol, dintre care cel puțin trei și-au oprit complet producția.
Luni, 18 august, pe Bursa de Mărfuri din Sankt Petersburg, prețul benzinei cu cifră octanică 92 a ajuns la 71,5 mii de ruble pe tonă, iar cel al benzinei cu cifră octanică 95 la 80,43 mii de ruble pe tonă, relevă datele analizate de Profit.ro.
Cotațiile au crescut luni cu 1,33%, respectiv 2,2%, comparativ cu cele din ședința precedentă, scumpirile de la începutul anului până în prezent fiind de 38% la benzina cu cifră octanică 92, respectiv 49% la cea cu cifră octanică 95.

Pentru a tempera evoluția de pe piața carburanților, guvernul rus a impus o interdicție completă a exporturilor de benzină până la sfârșitul lunii august, prelungită apoi până la sfârșitul lunii septembrie.
Volumele exporturilor de benzină sunt însă reduse și vor avea un impact redus, Rusia urmând foarte probabil să se confrunte cu o penurie de carburanți, au declarat surse pentru Reuters.
De la începutul lunii, atacurile ucrainene cu drone au condus la închiderea rafinăriei Rosneft din Novokuibîșevsk (2 august), a rafinăriei Rosneft din Saratov (11 august) și a rafinăriei Lukoil din Volgograd, cea mai mare din sudul Rusiei și una dintre primele 10 din țară.

Capacitatea lor totală de prelucrare este de 29,8 milioane de tone pe an, ceea ce reprezintă 11% din volumul de rafinare a petrolului din Rusia, care anul trecut, conform estimărilor Reuters, a fost de 267 de milioane de tone.
În plus, începând cu 2 august, rafinăria din Riazan, cea mai mare din Rosneft, al cărei combustibil este furnizat în special de regiunea Moscovei, și-a oprit jumătate din capacitate. Rafinăria Syzran, rafinăriile Slaviansk și Afip au fost, de asemenea, atacate de drone.
Ca urmare a penuriei de benzină în cel puțin 2 regiuni ale Rusiei doar companiile pot achiziționa carburanți prin intermediul cardurilor.
Astfel, în Crimeea, benzina AI-95 a dispărut din majoritatea benzinăriilor, situație asemănătoare fiind întâlnită și în orașele Krasnokamensk și Borzya, din regiunea Trans-Baikal.
Potrivit Moscow Times, Ministerul Energiei din Rusia susține că situația este sub control. Deficitul de carburanți, afirmă autoritățile, este compensat de o producție mai mare a celorlalte rafinării.
Creșterea exporturilor de la planificarea inițială de 1,77 milioane bpd la aproape 2 milioane va necesita adăugarea a până la 10 tancuri petroliere de tip Aframax, fiecare cu o capacitate de transport între 80.000 și 100.000 de tone metrice, au precizat sursele, iar calculele Reuters confirmă acest necesar logistic.

Acest demers vine în contextul în care Washingtonul exercită presiuni asupra Indiei, cel mai mare cumpărător de petrol rusesc transportat pe mare, pentru a-și reduce achizițiile de țiței rusesc Urals.
Rafinăriile de stat indiene au început deja să reducă importurile din Rusia și să cumpere alternative din alte regiuni.