Piața auto din luna iulie a înregistrat un vârf al vânzărilor, în luna iulie, neașteptat, generând surprize chiar și în rândul companiilor din acest sector. APIA, una dintre cele două asociații din industria auto, a publicat noi cifre detaliate și a avertizat că „nu trebuie să ne lăsăm înșelați de această revenire temporară”.
Datele APIA confirmă cifrele publicate de Profit.ro, referitor la înmatriculările în creștere din luna iulie, care au atins valori fără precedent în ultimul an. Cu un avans de 26,2% față de iulie 2024, piața de autoturisme a ajuns la un volum de 16.276 de unități înmatriculate, cele mai consistente evoluții fiind vizibile în dreptul marilor jucători din piață, în primul rând Dacia, cu un plus de 41,2%, cu 5.106 autoturisme, Toyota, cu un plus de 48,5% și un volum de 1.757 de autoturisme, Skoda, cu o dublare a înmatriculărilor, volumul urcând la 1.259 unități, și Renault, cu o creștere de 42% și un volum de 976 de unități.
Profit.ro a publicat anterior motivele reale ale acestei creșteri, dezvăluite de unul dintre managerii din piața auto, care spune că a fost vorba despre un concurs de împrejurări care nu confirmă, în niciun caz, o revenire a vânzărilor pe termen lung.
Cu toată creșterea din iulie, piața auto din România are în continuare un declin pronunțat, creat de amânarea și, ulterior, suspendarea Programului Rabla. Scăderea pe întreaga piață este de -15,3%, cu un total de 80.615 autoturisme înmatriculate, cele mai drastice pierderi fiind cele ale Dacia, cu -23,4% și 22.725 de autoturisme înmatriculate, Hyundai, 4.546 autoturisme și -23,3% scădere, Renault, -19,3% și 4.719 autoturisme, asta în rândul celor mai populare mărci.
Cele mai vândute trei automobile din România, Dacia Logan, Duster și Sandero, au fiecare scăderi între 17,7 și 27,1%.
APIA critică lipsa de coerență și acțiune a autorităților
„Datele din luna iulie aduc, într-adevăr, o ușoară gură de aer pentru piața auto, însă nu trebuie să ne lăsăm înșelați de această revenire temporară. Creșterea înmatriculărilor de autoturisme noi cu peste +26% față de iulie 2024 este încurajatoare, dar, privită în contextul întregului an, piața rămâne în scădere accentuată — cu un recul de -15,3% după primele șapte luni. Cu alte cuvinte, iulie este doar o excepție într-o evoluție generală descendentă” a transmis Dan Vardie, președintele APIA. Acesta avertizează că scăderea de 17,8% a segmentului pur electric „ar trebui să fie un semnal de alarmă, mai ales în contextul în care România se află deja în zona de coadă a clasamentelor europene la electromobilitate”.
Președintele APIA nu omite să menționeze principala cauză a acestor tulburări ale vânzărilor de autovehicule din România, care afectează industria cu cel mai mare impact asupra exporturilor României și pieței forței de muncă.
„Aceste evoluții sunt, în mare parte, consecința directă a suspendării și întârzierii fără precedent a Programului Rabla 2025. Lipsa de coerență și de acțiune din partea autorităților a generat blocaje majore în comportamentul de achiziție al consumatorilor și a destabilizat întregul lanț valoric din industrie”, spune Dan Vardie.
Cota de piață în funcție de motorizare
Segmentele electrificate, adică BEV și cele hibrid, cu sau fără încărcare la priză, au avut evoluții diferite, având în vedere că pe segmentul BEV lipsa subvențiilor a frânat vânzările, în timp ce restul de motorizări s-au bucurat de interes din partea cumpărătorilor. În total, acest segment electrificat a urcat la 54% din totalul pieței de autoturisme.
Motorizările pe benzină au înregistrat o creștere de +15.5% și au avut o pondere de 39%, în timp ce motorizările pe motorină au avut o scădere de -7.2%, ajungând la o pondere de 7%.
Autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid înregistrează, în luna iulie 2025, o creștere de +29%, ajungând la o pondere de 23.5% din totalul pieței de autoturisme.
Autoturismele full electrice și-au diminuat cota de piață la 3.2%, față de iulie 2024, când reprezentau 4.9%, în timp ce autoturismele plug-in hibrid dețin o cotă de piață de 6.3%, față de iulie 2024, când reprezentau 4.2%.
Cele mai vândute mașini electrificate din România în iulie
În primele șapte ale anului 2025, primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 1160 unități și o scădere de -46.5% față de aceeași perioadă a anului precedent, Tesla Model 3 cu 221 unități și Tesla Model Y cu 197 unități.
MARCA 2025 2024 var%
DACIA 1160 2168 -46.5%
TESLA 423 1695 -75%
HYUNDAI 257 386 -33.4%
RENAULT 234 271 -13.7%
FORD 231 67 +245%
Alte Mărci 1407 1732
Total 3712 6319 -41.3%
În ceea ce privește autoturismele Plug-In, top 3 modele din primele șapte luni ale anului 2025 este format din Ford Kuga cu 368 unități și o creștere de +15% față de aceeași perioadă a anului precedent, urmat de Toyota RAV4 cu 296 unități si Volkswagen Tiguan cu 274 unități
MARCA 2025 2024 var%
MERCEDES-BENZ 814 738 +10.3%
VOLKSWAGEN 628 83 +656%
BMW 560 424 +32%
FORD 409 339 +20.7%
HYUNDAI 375 138 +172%
Alte Mărci 1898 1738
Total 4684 3460 +35.4%
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3, în primele șapte luni din 2025, Toyota Corolla cu 2288 unități și o creștere de +6.7% față de aceeași perioadă a anului precedent, urmat de Dacia Duster cu 2003 unități și Toyota Yaris Cross cu 1448 unități.
MARCA 2025 2024 var%
TOYOTA 6745 6991 -3.5%
DACIA 2681 629 +326%
RENAULT 1013 1099 -7.8%
MG 849 2 -
KIA 828 296 +180%
Alte Mărci 2329 3160
Total 14445 12177 +18.6%
Autoturismele mild hybrid au pe primul loc din top 3, în primele șapte luni din 2025, Dacia Duster cu 4128 unități, urmat de Hyundai Tucson cu 1138 unități și Suzuki S-Cross cu 973 unități.
MARCA 2025 2024 var%
DACIA 4459 308 +1348%
SUZUKI 2288 2607 -12.2%
BMW 1889 1738 +8.7%
MERCEDES-BENZ 1789 1438 +24.4%
HYUNDAI 1491 1442 +3.4%
Alte Mărci 9153 11481
Total 21069 19014 +10.8%