Catastrofa avionului Air India afectează grav ambiția companiei de a deveni ”un transportator de clasă mondială”

Prăbușirea avionului Air India, soldată cu 294 de morți, potrivit celor mai recedente informații, a aruncat compania într-o criză profundă, punând în pericol planurile ambițioase ale grupului Tata de a transforma transportatorul într-o companie aeriană ”de clasă mondială”, transmite Reuters.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
Catastrofa avionului Air India afectează grav ambiția companiei de a deveni ”un transportator de clasă mondială”

Prăbușirea avionului Air India, soldată cu 294 de morți, potrivit celor mai recedente informații, a aruncat compania într-o criză profundă, punând în pericol planurile ambițioase ale grupului Tata de a transforma transportatorul într-o companie aeriană ”de clasă mondială”, transmite Reuters.

După ce a preluat Air India de la stat în 2022, conglomeratul Tata a lansat un amplu plan de modernizare a flotei și a serviciilor, într-o încercare de a repara imaginea deteriorată a companiei, afectată de ani de subinvestiții, întârzieri frecvente, reclamații ale clienților și pierderi financiare.

Urmărește-ne și pe Google News
VIDEO Scandal în SUA - Senator american a fost dat afară, pus la podea și încătușat CITEȘTE ȘI VIDEO Scandal în SUA - Senator american a fost dat afară, pus la podea și încătușat

CEO-ul Campbell Wilson spunea anterior că Air India trebuie să ajungă la nivelul giganților ca Emirates. Însă accidentul de joi ar putea compromite definitiv această redresare.

”Aeronave mai noi și întreținere riguroasă – doar așa poate supraviețui Air India”, a declarat Vibhuti Deora, fost expert în cadrul Biroului de Investigații Aeronautice din India. El a reamintit că istoricul companiei include deja tragedii, precum accidentul din 2010 care a făcut 158 de victime sau cel din 2020 al diviziei low-cost Air India Express, soldat cu 21 de morți.

Accidentul vine la doar câteva zile după ce premierul Narendra Modi lăuda la New Delhi ”momentul de decolare” al industriei aeriene indiene, în fața unei audiențe internaționale.

Joi, site-ul Air India a fost schimbat într-o versiune alb-negru, afișând numărul cursei prăbușite – AI-171 – într-un gest de doliu.

”Pentru o companie aeriană, siguranța este baza identității de brand. Air India a suferit o lovitură grea din acest punct de vedere”, a declarat consultantul în comunicare Dilip Cherian.

Cu o flotă de 198 de aeronave, dintre care aproape 70 au peste 10 ani vechime, Air India este depășită de rivali precum IndiGo, care operează avioane mai noi. Air India Express, divizia sa low-cost, are 101 aeronave, dintre care 37% au peste 15 ani.

Aeronava implicată în accident avea 11 ani, potrivit Flightradar24.

VIDEO Profit.ro TV - Radu Bendic, co-fondator Calmly: Peste 2 ani vom începe să plănuim să ne extindem în Europa Centrală. Suntem deschiși la o rundă de finanțare CITEȘTE ȘI VIDEO Profit.ro TV - Radu Bendic, co-fondator Calmly: Peste 2 ani vom începe să plănuim să ne extindem în Europa Centrală. Suntem deschiși la o rundă de finanțare

Deși Tata a plasat comenzi pentru 570 de avioane noi și chiar și-a extins rețeaua internațională, clienții au continuat să se plângă de scaune murdare, ecrane nefuncționale și întârzieri.

În Marea Britanie, Air India a fost desemnată compania cu cele mai mari întârzieri, în 2024, cu o medie de 46 de minute întârziere la decolare.

Pe lângă problemele operaționale și pierderile financiare – 520 de milioane de dolari pierdere în 2023-2024 la venituri de 4,6 miliarde – compania trebuie acum să gestioneze una dintre cele mai grave catastrofe aviatice din istoria Indiei.

”Este o zi extrem de grea pentru toți cei din Air India. Ancheta va dura,” a spus CEO-ul Campbell Wilson într-un mesaj video.

Istoricul Air India include mai multe tragedii majore. În 2010, pe vremea când era companie de stat, un Boeing 737 ce venea din Dubai a ratat aterizarea pe un aeroport din sudul Indiei și s-a prăbușit într-o râpă, provocând moartea a 158 de persoane. În 2020, o aeronavă Air India Express a ieșit de pe pistă în Kerala, incident soldat cu 21 de decese.

Un start-up belgian atrage 2 milioane de euro pentru a reduce risipa alimentară cu soluții AI revoluționare CITEȘTE ȘI Un start-up belgian atrage 2 milioane de euro pentru a reduce risipa alimentară cu soluții AI revoluționare

Air India, celebră în trecut pentru serviciile luxoase promovate de fondatorul său, J.R.D. Tata – primul pilot comercial al Indiei – a suferit o degradare semnificativă a reputației începând cu mijlocul anilor 2000, pe fondul problemelor financiare. A operat zboruri cu avioane widebody având scaune deteriorate în clasa business, iar unele dintre aeronavele noi au fost ținute la sol din lipsă de piese de schimb.

Când Tata a preluat compania, Air India era ”într-o stare dezastruoasă”, a spus CEO-ul Wilson într-un interviu pentru Reuters în 2024. El a menționat că unele aeronave nu mai fuseseră modernizate de la livrarea lor în 2010-2011.

viewscnt
Daniel Apostol
Adrian Panaite

Teodora Preoteasa este o expertă în politici publice și finanțări europene, cu o carieră solidă construită în administrația publică centrală, în special în domeniul gestionării fondurilor europene și al programării strategice.

De-a lungul a peste 15 ani de activitate în instituțiile statului, a ocupat funcții de conducere, printre care secretar de stat, consilier de stat, director general și, în prezent, director al Direcției de Administrare a Fondurilor Europene în cadrul Băncii de Investiții și Dezvoltare a României.

A coordonat direct negocierea și implementarea Politicii de Coeziune 2021–2027 și a Planului Național de Redresare și Reziliență, gestionând un portofoliu investițional de peste 59 miliarde euro. A reprezentat România în dialogul cu instituțiile europene, contribuind la definirea priorităților naționale în domenii precum tranziția verde, digitalizare, sănătate și inovare. În paralel cu activitatea guvernamentală, Teodora are o experiență vastă în comitete strategice de investiții și guvernanță, fiind implicată în decizii privind instrumente financiare europene – inclusiv capital de risc, fonduri de digitalizare și acțiuni climatice – și în supravegherea unor companii de stat de interes național.

A contribuit la aprobarea strategiilor de investiții, la stabilirea criteriilor de eligibilitate și la monitorizarea performanței financiare, asigurând conformitatea cu regulamentele naționale și europene. Este, de asemenea, lector asociat la Academia de Studii Economice din București, unde formează viitoarea generație de specialiști în fonduri europene și politici publice.

NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la

Citeste in continuare
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0628 -0.0005-0.01 %
1 USD4.3331 +0.0158+0.37 %
1 GBP5.8856 +0.0260+0.44 %
1 CHF5.3754 -0.0037-0.07 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
Cele mai citite