Mărcile auto din China și-au pus mari speranțe în piața auto din România, mizând inclusiv pe Programul Rabla, care ar fi trebuit să taie din prețuri între 7.400 de euro, pentru mașinile electrice, și 2000 de euro pentru cele cu combustie. Anul acesta a fost însă o schimbare neașteptată a condițiilor, care s-a lăsat pentru cele mai multe dintre mărci cu un semieșec, relevă analiza Profit.ro.
Brandul MG, care aparține grupului chinez SAIC, este singurul care a reușit să se descurce în regimul destul de sălbatic al pieței din România, cu clienți care aleargă după prețuri și cu un program de subvenționare care nu a mai avut loc.
Importat în România de o companie locală, având aceiași acționari ca și marca sud-coreeană Kia, MG s-a bucurat de experiența asociaților și și-a majorat vânzările cu 47% pe primele șapte luni ale anului, cu un volum înmatriculat de 1634 de autoturisme.
Pentru a avea o imagine mult mai clară privind poziționarea în acest moment a mărcii MG, subliniem că volumul înmatriculat este peste cel realizat în acest an de mărci europene solide: Peugeot, Citroen sau Opel, dar și peste vânzările unor mărci internaționale cu reputație, cum sunt Mazda, Volvo sau Nissan. Mai mult, cifrele MG au fost de peste trei ori mai mari decât cele ale Tesla.

Pe de altă parte, trebuie precizat că, în luna iulie, de exemplu, doar patru dintre mașinile vândute de MG au fost electrice, motorizările hibrid și cu combustie fiind cele care au împins atât de mult brandul chinezesc în sus. Mai exact, dintre cele peste 300 de autoturisme înmatriculate în iulie, 207 au avut motoare hibrid.
Următoarea marcă din China, după volum, se află la mare distanță de MG. Este vorba despre Geely, care a intrat în România doar în acest an și care a înmatriculat până acum doar 296 de autoturisme.
Ponderea motorizărilor electrice este infimă și la această marcă. În iulie, din 55 de mașini înmatriculate, doar 3 au fost electrice, restul având doar motoare pe benzină.

Pentru Leapmotor, aflată pe locul al treilea între mărcile chinezești pe piața din România, situația a fost și mai dificilă în primele șapte luni ale anului. Cu un total de doar 146 de mașini înmatriculate, pare că este o investiție nerentabilă pentru moment, în condițiile unui Program Rabla suspendat.
Din totalul vânzărilor din acest an, 138 de mașini au fost T03, modelul cel mai ieftin, diferența fiind acoperită de câteva C10 cu range extender, care figurează ca motorizare hibrid.
În iunie, din cinci mașini vândute, doar una a fost electrică, ceea ce confirmă și în acest caz că hibridele sunt soluția de salvare pentru producătorii auto din China.

Celelalte mărci originare din China și intrate în România pentru a câștiga cotă de piață au deocamdată vânzări simbolice: DFSK a înmatriculat în total 66 de mașini, Lynk&Co – 45, BAIC – 29, Seres – 8, iar BYD doar 5 automobile, probabil cele destinate unor dealeri.
Au mai vândut câte trei vehicule Neta și SWM și câte un autoturism Chery, GAC, Hongqi, Jiayuan și Xpeng.
În total, industria chineză de automobile și-a (re)început timid activitatea pe piața românească de automobile cu un total înmatriculat în primele șapte luni ale anului de 2265 de autoturisme, din care peste 70% sunt mașinile MG.
Previziunile pentru acest an nu sunt grozave în privința chinezilor, dacă Programul Rabla rămâne în parametri anunțați de ministrul Mediului, adică o sesiune pentru persoane fizice cu buget redus și cu un tichet diminuat drastic.

Cei care vor reuși să aducă o gamă de hibride și chiar motorizări cu combustie, vor avea șanse să crească, dar nu accelerat, pentru că dacă astăzi mărcile din China sunt atractive pentru europeni, sunt pentru motorizările lor electrice, cu tehnologii de ultimă generație, nu pentru motoarele pe benzină.
Cel mai probabil o să asistăm la o creștere a celor de la BYD, deși prețurile lor nu sunt foarte compatibile cu bugetele românilor, cu excepția micului Dolphin Surf. Și Lynk&Co are potențial de creștere, dar are o gamă destul de limitată, iar prețurile nu sunt nici în cazul lor foarte prietenoase.