Cererea de gaz petrolier lichefiat (GPL) din România a rămas extrem de ridicată în a doua jumătate a lunii august, ca urmare a sezonului turistic, ceea ce a condus la apariția unei penurii în regiune, susține presa de specialitate ucraineană.
Gazul petrolier lichefiat (GPL) este un mix de propan și butan cu un cost redus de producție și o gamă largă de aplicații. Poate fi folosit în mod sigur pe instalații auto pentru a reduce semnificativ costurile, dar este folosit de asemenea intens și pentru gătit, încălzirea boilerelor și în dispozitivele de refrigerare.

Potrivit publicației Enkorr, actorii din piață susțin că se confruntă cu un deficit, în special de butan, în creștere.
“Producătorii români Rompetrol și OMV Petrom își alimentează mai întâi propriile rețele, iar având în vedere vremea caniculară, companiile adaugă mai mult butan în amestec decât de obicei”, susține publicația ucraineană.
“Nu există butan pe piață, comercianții concurând inclusiv pe volumele contractate de ceilalți actori de pe piață”, afirmă un trader român, citat de de Enkorr.

„Am căutat butan în România săptămâna trecută, dar n-am găsit”, se plânge și unul dintre importatorii ucraineni.
Nu numai în România există deficit de butan, ci și în Republica Cehă sau Ungaria.
La începutul lunii august, volume mici de butan de la terminalul din Ploiești au fost oferite la 570-585 dolari pe tonă.

Pe fondul creșterii cererii din Ucraina, prețul GPL-ului provenit de la terminalul din Galați a crescut cu 10-15 dolari pe tonă, ajungând la 595-610 dolari pe tonă, în funcție de densitate.
La terminalul din Mangalia, GPL-ul este tranzacționat la 590 dolari pe tonă, iar propanul cu 690-700 dolari pe tonă.