Startup-ul californian Lyten a anunțat că a ajuns la un acord pentru a cumpăra activele rămase ale companiei falimentare Northvolt din Suedia și Germania, într-o mișcare ce ar putea reaprinde speranțele Europei de a-și construi o industrie proprie de baterii pentru vehicule electrice, reducând astfel dependența de China, transmite Reuters.
Cine este Lyten?
Fondat în 2015, Lyten și-a început activitatea într-un container de transport maritim din California, dar a atras ulterior sprijin din partea unor jucători majori precum Stellantis (grupul-mamă al Chrysler) și gigantul american al livrărilor FedEx. Compania dezvoltă baterii pe bază de litiu-sulf, o tehnologie care ar putea rivaliza cu bateriile litiu-ion convenționale, scrie News.ro.

În 2024, Lyten a anunțat planuri pentru construirea primei gigafabrici din lume de baterii litiu-sulf în Reno, Nevada, cu o investiție de peste 1 miliard de dolari. De asemenea, în ultimul an a achiziționat două afaceri ale fostei Northvolt: un centru de cercetare și dezvoltare din SUA și fabrica de sisteme de stocare a energiei – cea mai mare din Europa.
Ce s-a întâmplat cu Northvolt?
Northvolt, odinioară considerat un pionier al industriei europene de baterii, a intrat în faliment în martie 2025, după ce fusese plasat anterior sub protecția falimentului conform legislației americane (Chapter 11). Compania nu a reușit să scaleze producția la uzina sa principală din nordul Suediei, în ciuda sprijinului de la clienți precum producătorul de camioane Scania.
Cu un portofoliu de comenzi de 50 de miliarde de dolari din partea unor constructori auto ca BMW, Volkswagen, Volvo Cars și Audi, Northvolt promitea să fie liderul european al bateriilor.

Însă toate aceste comenzi au fost anulate după intrarea în faliment. Din 2016, Northvolt a atras peste 10 miliarde de dolari în finanțări (capital propriu, datorii și fonduri publice) și a avut la un moment dat peste 6.000 de angajați, majoritatea concediați ulterior. Printre cei mai mari acționari se aflau Volkswagen (cu o participație de 21%) și Goldman Sachs (19%).
De ce sunt importante bateriile litiu-sulf?
Mulți specialiști din industria vehiculelor electrice speră că bateriile litiu-sulf vor deveni standardul viitorului, fiind de până la două treimi mai ieftine decât celulele actuale litiu-ion.
Aceste baterii nu conțin nichel, cobalt sau mangan – materiale ale căror lanțuri de aprovizionare sunt controlate în mare parte de China – ceea ce le face nu doar mai ieftine, ci și mai sustenabile din punct de vedere geopolitic și ecologic.
Cine susține Lyten?
Până în prezent, Lyten a atras investiții de peste 625 milioane de dolari din partea unor investitori de calibru, inclusiv Stellantis, FedEx și guvernul SUA.

Printre alți parteneri și investitori se numără Honeywell (furnizor pentru Boeing și Airbus), fondul de investiții Prime Movers Lab și compania minieră canadiană Wallbridge.
Prin achiziția activelor Northvolt, Lyten ar putea deveni un jucător-cheie în renașterea ambițiilor europene în domeniul bateriilor – într-un moment în care continentul caută urgent alternative la tehnologiile și materiile prime dominate de China.