Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) anunță, printr-un comunicat, că salută apariția proiectului de lege de plată a pensiilor private și precizează că proiectul de lege aflat acum în dezbatere publică este inspirat de cele mai bune practici în domeniu ale statelor dezvoltate din Uniunea Europeana și OECD, cu principii clare și rezonabile de organizare a sistemului de plată a pensiilor private.
”Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) salută apariția proiectului de lege de plată a pensiilor private, precum și interesul public uriaș manifestat cu această ocazie. Actul normativ a fost elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și agreat cu experții Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), ca parte a procesului de aderare a României la această organizație a statelor dezvoltate. De asemenea, APAPR a formulat propuneri de amendamente în perioada de dezbatere publică a legii. Legea de plată a pensiilor private este ultima verigă dintr-o arhitectură legislativă a sistemului de pensii private, una care trebuia să apară încă de acum 16 ani, potrivit legii de înființare a Pilonului 2 de pensii private obligatorii. Proiectul de lege aflat acum în dezbatere publică este inspirat de cele mai bune practici în domeniu ale statelor dezvoltate din Uniunea Europeana și OECD, cu principii clare și rezonabile de organizare a sistemului de plată a pensiilor private”, arată asociația.

Potrivit APAPR, obiectivul principal al noii legi este asigurarea unui venit suplimentar pe o perioada cât mai îndelungată pentru cei circa 9 milioane de români care contribuie azi la Pilonul 2 de pensii private obligatorii și Pilonul 3 de pensii private facultative, în completarea pensiei publice (Pilonul 1).
”Noua lege de plată aduce o serie de avantaje pentru români, față de situația de provizorat din prezent:
1) Sumele acumulate vor continua să fie investite și să producă randamente investitionale, atât în cazul fondurilor de retrageri programate, cât și în cazul celor de anuități viagere. În prezent, retragerea programată pe maximum 5 ani, prevăzută de normele ASF, nu permite continuarea investirii sumelor după deschiderea plăților eșalonate;
2) Reducerea riscurilor investitionale și a volatilității, întrucât fondurile de retrageri programate vor putea investi doar în instrumente cu venit fix și risc scăzut;
3) Obținerea unui venit suplimentar pe o perioada îndelungată, corespunzătoare rolului inerent al unui sistem de pensii, cu menținerea unei flexibilități în linie cu practica altor state cu sisteme similare: atât retragerea la început a 25% din suma totală acumulată, cât și posibilitatea suplimentării pensiei private cu sume din alte surse de economisire (ex: folosirea unor conturi de economii sau depozite bancare)”, menționează APAPR.

Un alt avantaj, potrivit APAPR, este un tratament fiscal mai avantajos decât retragerea integrală a sumei sau retragerile pe perioade de până la 5 ani, întrucât suma implicită pentru fondurile de retragere programată este previzionată la nivelul indemnizației sociale pentru pensionari, sub pragul de 3.000 de lei de la care se aplica impozitul pe venit și CASS.
”Echilibru între rolul social – asigurarea unui venit minim egal cu indemnizația socială pentru pensionari – și flexibilitatea oferită participanților cu acumulări mai mari, care pot beneficia de pensii mai mari, cu acoperirea unei perioade minime de plată de 10 ani”, arată asociația.
Banii acumulați în Pilonul 2 și 3 rămân ai participanților și beneficiarilor, dreptul acestora de proprietate nefiind afectat de proiectul de lege în dezbatere, spun reprezentanții APAPR.
”În final, APAPR dorește să comunice public faptul că în luna august 2025 a fost depășit pragul psihologic de 1 miliard de euro la nivelul plăților deja efectuate către beneficiarii din Pilonul 2 și 3 de pensii private, astfel: - circa 4,2 miliarde lei plătiți către circa 250.000 de beneficiari din Pilonul 2 obligatoriu; - circa 890 milioane lei plătiți către circa 97.000 de beneficiari din Pilonul 3 facultativ. Cu atât mai mult, creșterea numărului de cazuri de plată în ultimii ani justifică adoptarea unei legislații moderne și eficiente pentru faza de plată a pensiilor private, în conformitate cu cele mai bune practici ale statelor dezvoltate”, adaugă ei.

Guvernul pregătește modificări substanțiale în ceea ce privește administrarea pensiilor private și plata acestora. Una dintre cele mai importante constă în faptul că, dacă până în prezent contribuabilii la pilonul de pensii administrate privat puteau solicita retragerea integrală a sumei cotizate de-a lungul anilor, propunerile discutate în Guvern sunt ca beneficiarul să poată solicita doar 25% din suma cotizată, urmând ca restul să fie plătit în tranșe lunare.
Guvernul a discutat, vineri, în primă lectură, un proiect de lege care modifică plata pensiilor private, documentul urmând a fi adoptat în contextul în care Organizația de Cooperare și dezvoltare Economică (OCDE), la care România a făcut demersuri pentru a adera, a solicitat adoptarea unui cadru legislativ primar care să reglementeze faza de plată a pensiilor private.
”Entitățile care vor putea deveni furnizori de pensii pot fi administrator actual de fonduri de pensii private, societăți de asigurări de viață, societăți de administrare a investițiilor sau societățile noi, special înființate în acest scop, în baza legii. Mecanismul este construit în două direcții principale, respectiv pe două forme de extracție de valoare pensii private. Pensia de tip retragere programată, care se va plăti pe o perioadă determinată, cu garanție a rambursării integrale a activului acumulat, și pensia viageră, cu plată pe toată durata vieții participantului. În completarea acestor două forme de plată este prevăzut și dreptul pensionarului de a retrage o sumă forfetară, de până la 25% din activul acumulat, într-o formă similară celor aplicate în alte state europene. Prin acest proiect de lege, se stabilesc, o dată, reguli de autorizare, funcționare și supraveghere pentru fondurile de plată, și aici ASF are rolul principal, se garantează separarea activelor fondului de plată de cele ale furnizorului, se asigură garanția rambursării integrale a activului acumulat în cazul fondurilor de plată de tip retragere programată”, a explicat, vineri, la finalul ședinței de Guvern, președintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Alexandru Petrescu.