Explozia produselor de lux false și a imitațiilor

Atunci când produsele contrafăcute și imitațiile iau amploare, problema nu este doar lipsa de protecție juridică.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
Explozia produselor de lux false și a imitațiilor

Atunci când produsele contrafăcute și imitațiile iau amploare, problema nu este doar lipsa de protecție juridică.

Este și faptul că originalul nu mai oferă suficientă valoare consumatorului, arată Bloomberg.

Urmărește-ne și pe Google News
Efectul Digi în Portugalia: Altice concediază angajați și se restructurează CITEȘTE ȘI Efectul Digi în Portugalia: Altice concediază angajați și se restructurează

Fenomenul, care afectează de la colanții Lululemon la gențile Dior, este alimentat de creșterea prețurilor, schimbările de gust în modă și scandalurile din lanțurile de aprovizionare, relatează Fashion Network.

În Franța, coșul mediu cu produse de lux iconice a crescut ca preț cu 54% între 2019 și sfârșitul lui 2024, potrivit HSBC. În paralel, noile tarife vamale din SUA, între 10% și 50%,  amenință să majoreze costurile pentru îmbrăcăminte și cosmetice. Această combinație a creat un teren fertil pentru falsuri și imitații.

Kodak anunță că este aproape de faliment CITEȘTE ȘI Kodak anunță că este aproape de faliment

Falsurile (counterfeits) copiază identitatea vizuală a brandului, logo, etichetă – și sunt mai ușor de contestat legal, însă dificil de stopat în practică, finanțând adesea rețele de crimă organizată. Imitațiile (dupes), în schimb, nu pretind că sunt produsul original, dar oferă o versiune asemănătoare, mai ieftină. Acesta este cazul procesului intentat în iunie de Lululemon împotriva Costco, acuzând retailerul de copiere a designului, arată G4Media.ro.

Creșterea costului bunurilor de lux a dus și la apariția așa-numitelor super-falsuri,  replici aproape imposibil de deosebit de original.

Pentru branduri, reacția publică la imitații poate fi un joc cu două tăișuri. Denunțarea unei copii poate aduce publicitate gratuită produsului contrafăcut. În cazul Lululemon, mențiunile online alături de Costco au crescut cu 130% în 2025, potrivit Launchmetrics. În SUA, legea protejează drepturile de autor, brevetele și mărcile, dar nu și drepturile de design ca în Europa, ceea ce complică apărarea formei tridimensionale a unui produs.

ULTIMA ORĂ Guvernul introduce o taxă fixă pentru anumite colete după ce antreprenorii români au cerut taxarea coletelor din Asia CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Guvernul introduce o taxă fixă pentru anumite colete după ce antreprenorii români au cerut taxarea coletelor din Asia

Hermès, în schimb, pare să fi transformat copiile în capital de imagine. CEO-ul Axel Dumas a admis că, deși imitațiile genții Birkin sunt „detestabile”, este „emoționant” când consumatorii recunosc că nu își permit originalul, dar îl admiră. Fenomenul nu a afectat cererea, iar în prima jumătate a anului vânzările de marochinărie Hermès au depășit media industriei.

Succesul Birkin se datorează nu doar rarității, ci și faptului că este realizată manual în Franța. Astfel, probleme precum plasarea Loro Piana sub supraveghere judiciară în Italia pentru practici de muncă necorespunzătoare sau investigațiile similare la Dior afectează direct încrederea consumatorilor și facilitează pretențiile fabricilor din China că ar produce bunuri identice cu cele originale.

LVMH, proprietarul ambelor branduri, a anunțat că a intensificat verificările la producători și furnizori. Însă, avertizează Bloomberg, dacă publicul nu mai are certitudinea că produsul de lux respectă standardele promise, motivația de a evita un super-fals scade considerabil.

viewscnt
Daniel Apostol
Adrian Panaite

Teodora Preoteasa este o expertă în politici publice și finanțări europene, cu o carieră solidă construită în administrația publică centrală, în special în domeniul gestionării fondurilor europene și al programării strategice.

De-a lungul a peste 15 ani de activitate în instituțiile statului, a ocupat funcții de conducere, printre care secretar de stat, consilier de stat, director general și, în prezent, director al Direcției de Administrare a Fondurilor Europene în cadrul Băncii de Investiții și Dezvoltare a României.

A coordonat direct negocierea și implementarea Politicii de Coeziune 2021–2027 și a Planului Național de Redresare și Reziliență, gestionând un portofoliu investițional de peste 59 miliarde euro. A reprezentat România în dialogul cu instituțiile europene, contribuind la definirea priorităților naționale în domenii precum tranziția verde, digitalizare, sănătate și inovare. În paralel cu activitatea guvernamentală, Teodora are o experiență vastă în comitete strategice de investiții și guvernanță, fiind implicată în decizii privind instrumente financiare europene – inclusiv capital de risc, fonduri de digitalizare și acțiuni climatice – și în supravegherea unor companii de stat de interes național.

A contribuit la aprobarea strategiilor de investiții, la stabilirea criteriilor de eligibilitate și la monitorizarea performanței financiare, asigurând conformitatea cu regulamentele naționale și europene. Este, de asemenea, lector asociat la Academia de Studii Economice din București, unde formează viitoarea generație de specialiști în fonduri europene și politici publice.

NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la

Citeste in continuare
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0633 -0.0050-0.10 %
1 USD4.3173 -0.0515-1.18 %
1 GBP5.8596 -0.0181-0.31 %
1 CHF5.3791 -0.0084-0.16 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
Cele mai citite