NNDKP: Reforme legislative în domeniul urbanismului. Mecanisme mai rapide și eficiente pentru avizare și autorizare în domeniul construcțiilor

La data de 30 aprilie 2025, Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 31/2025 privind unele măsuri pentru simplificarea procedurilor în domeniul urbanismului și construcțiilor și accelerarea investițiilor („OUG nr. 31/2025”), care reprezintă o intervenție legislativă importantă în contextul identificării unor blocaje ce afectau domeniul construcțiilor și implementarea proiectelor de infrastructură, atât publice, cât și private.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
NNDKP: Reforme legislative în domeniul urbanismului. Mecanisme mai rapide și eficiente pentru avizare și autorizare în domeniul construcțiilor

Autori: Marius Ezer (Partener) și Elena Triscariu (Avocat Senior)

La data de 30 aprilie 2025, Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 31/2025 privind unele măsuri pentru simplificarea procedurilor în domeniul urbanismului și construcțiilor și accelerarea investițiilor („OUG nr. 31/2025”), care reprezintă o intervenție legislativă importantă în contextul identificării unor blocaje ce afectau domeniul construcțiilor și implementarea proiectelor de infrastructură, atât publice, cât și private.

Urmărește-ne și pe Google News

1. Contextul adoptării și justificarea OUG nr. 31/2025

  1.  

Sectorul construcțiilor are un efect multiplicator semnificativ asupra economiei naționale, care contribuie într-o măsură importantă la PIB-ul României și necesită o atenție importantă.

Adoptată într-un context de presiune bugetară și angajamente asumate de România prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), OUG nr. 31/2025 dorește simplificarea și eficientizarea proceselor de avizare și autorizare în domeniul construcțiilor, în considerarea nevoii urgente de deblocare a investițiilor și de evitare a riscurilor de neîndeplinire a angajamentelor asumate la nivel european.

În cele din urmă, OUG nr. 31/2025 va putea conduce la o reducere semnificativă a duratei necesare pentru obținerea, în cele din urmă, a unui plan urbanistic zonal (”PUZ”), plan urbanistic de detaliu ”PUD”) sau a unei autorizații de construire.

2. Progrese legislative importante

Termene clare și scurte pentru emiterea avizelor

Introducerea unor termene stricte (15–30 de zile) pentru etapele de analiză și emitere a avizelor și acordurilor pentru planuri de amenajare a teritoriului și planuri de urbanism, avizului de oportunitate pentru PUZ este, fără îndoială, o reformă pozitivă.

Ritmul de dezvoltare al proiectelor a fost afectat de întârzierile generate de termenele îndelungate, astfel că OUG nr. 31/2025 intervine pentru a corecta aceste disfuncționalități și a asigura un cadru administrativ predictibil.

Tacita aprobare a avizelor

Prevederea tacitei aprobări la expirarea termenelor (avizare tacită) constituie un mijloc de

responsabilizare a autorităților și de reducere a blocajelor administrative.

Reconfirmarea rapidă a avizelor

Avizele și acordurile obținute se vor reconfirma în termen de maximum 5 zile lucrătoare în situațiile în care nu există modificări ale soluției tehnice avizate inițial; lipsa unui răspuns în termenul legal din partea entităților emitente ale actelor pentru care se solicită reconfirmare va fi interpretată ca absență a obiecțiilor și va conduce, în mod automat, la considerarea avizului sau acordului ca fiind reconfirmat.

Interzicerea solicitărilor excesive și a condiționărilor nelegale

Ordonanța interzice explicit cerințele care depășesc cadrul legal, precum solicitarea de documente sau avize suplimentare neprevăzute de legislație, evitându-se, astfel, riscul unor eventuale practici neconforme din partea autorităților.

Prevederi punitive pentru autoritățile „necooperante”

OUG nr. 31/2025 reglementează clar contravențiile pentru pasivitatea autorităților publice și stabilește sancțiuni între 3.000 și 10.000 de lei pentru autoritățile care nu respectă termenele legale pentru introducerea pe agendă a documentațiilor de amenajare a teritoriului, de urbanism, de avizare a proiectelor de investiții în construcții, cât și pentru emiterea avizului de oportunitate ori a unei adrese de respingere justificată a propunerii de inițiere PUZ, pentru autoritățile care nu transmit solicitări de completare, modificare sau clarificare a documentației, pentru autoritățile care resping avize și acorduri, fără o justificare temeinică din punct de vedere tehnic, științific și juridic.

3. Riscuri juridice și probleme de aplicare

Aprobarea tacită – eficiență administrativă sau pericol latent?

Deși avizarea tacită poate accelera procesele, aceasta poate genera diferende juridice. Practica a arătat că instanțele sunt reticente în validarea de facto a documentațiilor aprobate tacit, în lipsa unor confirmări explicite.

Lipsa infrastructurii administrative și digitale

Multe autorități locale, în special din mediul rural, nu dispun de comisii tehnice funcționale sau de personal calificat. Termenele rigide prevăzute de OUG nr. 31/2025 pot duce fie la formalism excesiv, fie la emiterea unor avize superficiale, care ulterior vor fi contestate în instanță.

Neclarități privind valabilitatea și reconfirmarea avizelor

OUG nr. 31/2025 introduce o procedură de reconfirmare rapidă a avizelor în 5 zile lucrătoare. Însă lipsa unor norme metodologice detaliate poate duce la refuzuri nejustificate sau la confuzii între modificări „nesemnificative” și cele „substanțiale”, ceea ce poate genera noi litigii.

4. Implicații pentru partea contencioasă a urbanismului

OUG nr. 31/2025 stabilește reducerea duratei și a gradului de incertitudine în procedura contenciosului administrativ – prin introducerea unor termene clare pentru analiză și răspuns, precum și prin reglementarea expresă a consecințelor nerespectării acestor termene, inclusiv prin sancțiuni administrative și mecanisme de avizare tacită.

Cu toate acestea, ordonanța va putea conduce la dispute în materie de autorizare – în special în ceea ce privește validitatea aprobărilor tacite și refuzurile „grăbite” (din cauza termenelor scurte), dar nemotivate de emitere a avizelor sau acordurilor solicitate.

În orice caz, instanțele de contencios administrativ vor trebui să dezvolte o jurisprudență coerentă privind validitatea tacitei aprobări și sancționarea pasivității administrative.

5. Concluzie

OUG nr. 31/2025 este un pas important în direcția reformării urbanismului românesc, cu beneficii semnificative în ceea ce privește reducerea birocrației și accelerarea investițiilor. Cu toate acestea, succesul implementării acestei ordonanțe depinde de capacitatea autorităților de a aplica coerent noile prevederi, de digitalizarea completă a proceselor și de formarea adecvată a personalului din administrația publică locală. În absența acestor condiții, există riscul ca simplificarea legislativă să nu își atingă obiectivele și să genereze noi provocări juridice.

viewscnt
Daniel Apostol
Adrian Panaite

Teodora Preoteasa este o expertă în politici publice și finanțări europene, cu o carieră solidă construită în administrația publică centrală, în special în domeniul gestionării fondurilor europene și al programării strategice.

De-a lungul a peste 15 ani de activitate în instituțiile statului, a ocupat funcții de conducere, printre care secretar de stat, consilier de stat, director general și, în prezent, director al Direcției de Administrare a Fondurilor Europene în cadrul Băncii de Investiții și Dezvoltare a României.

A coordonat direct negocierea și implementarea Politicii de Coeziune 2021–2027 și a Planului Național de Redresare și Reziliență, gestionând un portofoliu investițional de peste 59 miliarde euro. A reprezentat România în dialogul cu instituțiile europene, contribuind la definirea priorităților naționale în domenii precum tranziția verde, digitalizare, sănătate și inovare. În paralel cu activitatea guvernamentală, Teodora are o experiență vastă în comitete strategice de investiții și guvernanță, fiind implicată în decizii privind instrumente financiare europene – inclusiv capital de risc, fonduri de digitalizare și acțiuni climatice – și în supravegherea unor companii de stat de interes național.

A contribuit la aprobarea strategiilor de investiții, la stabilirea criteriilor de eligibilitate și la monitorizarea performanței financiare, asigurând conformitatea cu regulamentele naționale și europene. Este, de asemenea, lector asociat la Academia de Studii Economice din București, unde formează viitoarea generație de specialiști în fonduri europene și politici publice.

NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la

Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0628 -0.0005-0.01 %
1 USD4.3331 +0.0158+0.37 %
1 GBP5.8856 +0.0260+0.44 %
1 CHF5.3754 -0.0037-0.07 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
Cele mai citite