Conducerea Metrorex a decis să solicite companiei franceze Alstom executarea garanției de bună execuție pentru trenurile noi de metrou furnizate și destinate Magistralei 5 Drumul Taberei-Iancului. În replică, compania franceză a transmis că tratează acest demers ca pe unul ostil și greu de înțeles, care poate transforma proiectul în unul total nefezabil, relevă informații Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Potrivit legii, executarea garanției de bună execuție se referă la valorificarea acesteia de către autoritatea contractantă în cazul în care contractantul nu își îndeplinește corespunzător obligațiile contractuale, fie ele calitative, cantitative sau în termen. Aceasta acoperă prejudiciile suferite de autoritatea contractantă, precum: întârzieri în executarea lucrărilor, calitatea necorespunzătoare a acestora sau rezilierea contractului din motive imputabile executantului.
Despre această situație a fost informată și conducerea Ministerului Transporturilor.
Contactate de Profit.ro pentru un punct de vedere pe această temă, cele două companii nu au răspuns.
Veridicitatea informațiilor a fost confirmată pentru Profit.ro de către secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionuț Cristian Săvoiu, care a precizat că la acest moment sunt discuții în derulare și s-a arătat încrezător că vor fi găsite soluții.
El a adăugat că cel mai important este ca procedura de testare a garniturilor de metrou să fie finalizată iar trenurile să fie puse în circulație în mod optim.
Datele Profit.ro relevă că, la finele săptămânii trecute, conducerea Alstom a transmis directorilor Metrorex că i-a fost adusă la cunoștință decizia companiei românești de transport subteran de a solicita executarea garanției de bună execuție, într-un moment în care, dintr-un total de 13 trenuri contractate, 11 au fost deja livrate, iar al 12-lea este pe drum, cu procedurile de certificare în linie dreaptă.

O executare a garanției este văzută astfel de către francezi ca fiind total neproductivă și poate transforma proiectul în unul total nefezabil, financiar și comercial.
Este amintită de Alstom și o datorie a Metrorex, în cuantum de peste 240 milioane lei, aferentă unui contract de mentenanță din 2021, pentru care francezii s-au abținut să solicite executarea plății.
"În cazul în care procedura de executare a garanției de bună execuție ar fi totuși finalizată, societății nu îi va rămâne altă opțiune decât să execute toate hotărârile judecătorești disponibile. De asemenea, Alstom va opri orice alte discuții privind amendarea condițiilor comerciale de mentenanță a metroului în beneficiul Metrorex și, cel mai probabil, va sista o serie întreagă de operațiuni care, inevitabil, vor duce la perturbarea serioasă a traficului cu metroul în București", este avertismentul francezilor.
Compania așteaptă un răspuns din partea Metrorex care să permită clarificarea favorabilă a situației.
"Deci, cum se numește cel de-al cincilea tren de metrou Metropolis, pentru Magistrala 5? Se numește Sibiu și se află acum în depoul Berceni al Metrorex, urmând să parcurgă etapele pregătitoare intrării în circulație pe cea mai modernă magistrală.
Așadar: Giurgiu, Ilfov, Teleorman, Sălaj și Sibiu. Iar în curând li se va alătura și trenul numărul 6, Cluj.
Nu este o lecție de geografie, ci enumerarea trenurilor noi de metrou care se află deja în depoul Berceni al Metrorex.", transmitea atunci compania franceză.


Companiei Alstom i-a fost atribuit un contract de către Metrorex SA, operatorul rețelei de metrou din București, pentru a asigura un total de până la 30 de trenuri Metropolis pentru noua Magistrală 5, livrate în două tranșe.
Valoarea contractului pentru primele 13 trenuri este de peste 100 de milioane euro.
Acest contract poate fi extins cu opțiunea de livrare a încă 17 trenuri, pe baza unei comenzi din partea beneficiarului, valoarea totală a proiectului putând ajunge la 240 de milioane euro.
Fiecare tren cu 6 vagoane are 216 locuri într-o dispunere longitudinală și asigură două zone speciale de acces destinate pasagerilor cu dizabilități.

Trenurile au o configurație specifică, personalizată pentru metroul din București: caroserie din oțel inoxidabil, 114 metri lungime și trei metri lățime, asigurând o capacitate totală de 1.200 de pasageri/tren.
Configurația finală, culorile și finisajele vor fi complet personalizate în conformitate cu cerințele clientului, în etapa de proiectare.
Trenurile sunt echipate cu tehnologia CBTC la bord, pentru a fi compatibile cu cea mai modernă tehnologie de semnalizare din calea de rulare.