BYD se extinde în Europa cu ajutorul rețelelor de dealeri ai mărcilor europene, care nu mai au de multă vreme restricții privind mărcile pe care le vând. Cu o ofertă de comisioane care i-au atras, în condițiile unor vânzări în scădere ale mărcilor tradiționale, dealerii acceptă contracte de reprezentare cu compania chineză în speranța unor vânzări bune pe viitor.
„Chinezii vin în Europa la o masă întinsă pe banii companiilor europene, dar este un moment în care trebuie să iei o decizie”, susține directorul unei companii auto din Germania, care a acceptat să semneze un contract de reprezentare cu producătorul chinez BYD.
Situația este consecința faptului că legislația europeană interzice companiilor auto să le impună restricții dealerilor, astfel încât ei au libertatea de a vinde absolut orice marcă doresc. În plus, scăderile pe care le înregistrează în vânzări multe dintre mărcile pe care dealerii europeni s-au bazat în toți acești ani i-au determinat să caute soluții salvatoare, pe care producătorii chinezi le oferă într-un moment dificil.
În Germania, situația este tot mai tensionată, pentru că noul director al BYD din această țară a lucrat până nu demult pentru Stellantis, timp de trei ani. Lars Bialkowski a fost recrutat tocmai pentru această calitate importantă: are agenda cu toți dealerii Stellantis și le vorbește limba, iar aici nu ne referim neapărat la germană, ci la mesajele sensibile pe care le poate transmite astfel încât să-i convingă să semneze contractele.
De la preluarea mandatului, patru companii auto, dealeri Stellantis, au acceptat să intre în rețeaua de dealeri BYD. „Au un sistem de marje adecvat și transparent”, spune unul dintre dealeri pentru Automobilwoche, care trebuie să plătească salarii pentru 400 de angajați, în condițiile în care vânzările mărcilor Stellantis sunt în picaj în ultimul an. Planurile acestora cuprind construirea altor 9 – 10 showroom-uri, pe lângă cele pe care și le-au asumat dealerii aflați deja în sistemul BYD, care a ajuns în acest moment la aproape 30 de puncte de vânzare, dar și-a propus să depășească 100 în acest an și să atingă între 400 și 500 de showroom-uri până în 2030.
Anterior, unele declarații făcute de primii dealeri BYD din rețea subliniau faptul că lucrurile nu sunt tocmai roz. „BYD este un partener dificil”, spune un dealer din Germania, iar altul susținea că s-a trezut cu un competitor direct în zona lui de activitate, după ce a semnat contractul.

În România, sistemul a fost asemănător, pentru distribuția locală fiind recrutat Andrei Duică, fost director comercial și director executiv la Trust Motors, importatorul mărcilor Stellantis în România (Peugeot, Citroen, Opel, DS). Construirea rețelei s-a bazat, însă, mai mult pe rețelele altor mărci decât pe cea a Stellantis.
După cum a transmis anterior pentru Profit.ro, BYD România are deja 18 dealeri, cei mai mulți fiind recrutați din rețelele cele mai solide, de la Ford și Țiriac Auto. DAB Auto vindea până acum mărci sud-coreene, japoneze, dar și de la Stellantis, Fiat, Alfa Romeo sau Jeep. Vinde în paralel și mașini Leapmotor, dar este și reparator autorizat Tesla. Se numără printre primii dealeri ai BYD din România, alături de Țiriac Auto. Plusauto din Craiova vine din rețeaua Ford, și nu este singurul de la marca americană, iar RMB Inter Auto, din Cluj a vândut până acum mașini Mercedes-Benz, Ford și Hyundai.
Cu toții sunt caracterizați de o trăsătură comună: au o deschidere foarte mare pentru a „strânge” cât mai multe mărci în portofoliu și în acest fel să genereze vânzări cât mai mari.
BYD a vândut anul trecut, în Europa, aproximativ 50.000 de vehicule, mult sub rivalii de la SAIC, care au livrat circa 250.000 de vehicule sub brandul MG. Cel mai vândut model BYD, în 2024, a fost Atto 3, urmat de Dolphin și Seal U, la egalitate. În acest an, compania chineză a continuat să crească, ajungând, la finalul primului semestru, la 41.200 vehicule vândute în Europa, cu 143% mai multe decât în 2024. Volumul este încă departe de cel al rivalilor de la SAIC (MG), care au vândut de patru ori mai multe vehicule, respectiv 161.800 unități, dar pe segmentul electric i-a depășit deja.