Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) ar urma să fie abrogat din 2026, inclusiv pentru sectorul petrol și gaze, prevede un proiect de lege pregătit de către Ministerul Finanțelor. În schimb, ar urma să fie impuse limitări la deductibilitatea cheltuielilor cu afiliații, prevede un proiect de lege pregătit de către Guvern. Impozitul minim pe cifra de afaceri pentru sectorul bancar, recent majorat, prin legea adoptată în iulie, va fi menținut.
În cazul impozitului minim pe cifra de afaceri pentru sectorul de petrol și gaze, care era prevăzut să expire la finele acestui an, nu este menționat să mai fie continuat.
"Se propune abrogarea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru stabilirea impozitului pe rofit datorat, începând cu anul fiscal 2026/anul fiscal modificat care începe în anul 2026. De asemenea, evidențiem faptul că, impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze natural - ICAS, se aplică până la 31 decembrie 2025/ultima zi a anului fiscal modificat care se încheie în anul 2026", prevede proiectul de lege.

Restricții la deductibilitatea cheltuielilor cu afiliații, inclusiv pentru bănci. Nu sunt incluse dobânzile
Se propune calificarea cheltuielilor aferente drepturilor de proprietate intelectuală, cheltuielilor de management, consultanță, cheltuielilor cu dobânzile, efectuate cu entități afiliate ca fiind nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal, dacă ponderea acestor cheltuieli în totalul cheltuielilor de această natură este mai mare de 3%.
Aceste cheltuieli se identifică prin referință la cele care sunt prezentate în situațiile financiare anuale, de exemplu în formularul 20 „Contul de profit și pierdere”, pentru agenții economici, sau în alte formulare, în funcție de specificul raportărilor contabile aplicabile.
De exemplu, pentru anul 2024, care este al doilea an de raportare contabilă a cheltuielilor în relația cu entități afiliate, pentru agenții economici, contribuabilii au raportat informații despre cheltuielile aferente drepturilor de proprietate intelectuală, cheltuielile de management, cheltuielile de consultanță și cheltuieli privind dobânzile. Prin urmare, pentru determinarea acestei ponderi, contribuabilii vor însuma aceste tipuri de cheltuieli în relația cu entitățile afiliate, pentru anul 2024, respectiv cheltuielile aferente drepturilor de proprietate intelectuală, cheltuielile de management, cheltuielile de consultanță și cele privind dobânzile și vor împărți la totalul acelorași cheltuieli.

În situația în care, tipurile de cheltuielile vizate nu sunt prezentate detaliat potrivit formatului contului de profit și pierdere/situației veniturilor si cheltuielilor/datelor informative, din raportările contabile oficiale, ponderea se determină luând în considerare cheltuielile aferente drepturilor de proprietate intelectuală, cheltuielile de management, consultanță, cheltuielile cu dobânzile, înregistrate cu entități afiliate/neafiliate, astfel cum sunt înregistrate în evidența contabilă a anului 2024.
Pentru cheltuielile aferente drepturilor de proprietate intelectuală, cheltuielile de management, cheltuielile de consultanță și cheltuieli privind dobânzile care sunt nedeductibile ca urmare a noilor criterii nu se aplică regulile generale de deducere prevăzute de art. 25.
Entitatea afiliată are semnificația stabilită de reglementările contabile aplicabile.

Începând cu anul fiscal 2027/anul fiscal modificat care începe în anul 2027, ponderea de 3% se determină pe baza cheltuielilor prezentate în raportările contabile întocmite pentru penultimul exercițiu financiar, respectiv pentru anul N-2, prin raportare la anul fiscal de calcul, anul N.
Sunt stabilite reguli de calcul și pentru contribuabilii înființați în cursul unui an fiscal, pentru anul fiscal al înființării și anul fiscal următor celui în care s-au înființat.
Întrucât instituțiile de credit datorează impozit suplimentar pe cifra de afaceri adițional impozitului pe profit se propune excluderea cheltuielilor cu dobânzile înregistrate cu entitățile afiliate de la aplicarea acestui regimului fiscal.
Sunt efectuate și corelări tehnice, ca urmare a abogării IMCA și a adoptării modificărilor propuse.

În cadrul dialogului cu mediul de afaceri, au fost primite numeroase solicitări de la organizații patronale reprezentative pentru mediul de afaceri dar și contribuabili individuali (de exemplu adresa Camerei Americane de Comerț în România –AmCham, Asociației Companiilor de Distribuție de Bunuri din România, Consiliul Investitorilor Străini, Melinda – Impex Steel S.A, Asociația Oamenilor de Afaceri din România, Metro AG, Ambasada României în Republica Coreea(pentru Grupul Hyosung Coreea), Bioeel, Purem Oradea S.R.L, etc) de eliminare a impozitului minim pe cifra de afaceri.
IMCA a fost instituit începând cu 1 ianuarie 2024/anul modificat care începe în anul 2024, în cazul plătitorilor de impozit pe profit, care au realizat în anul precedent, o cifră de afaceri peste 50 milioane de euro și care în anul de calcul determină un impozit pe profit, cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri.

În principal, pentru acest sistem de impozitare mediul de afaceri evidențiază următoarele:
- înseamnă o impozitare disproporționată a marilor contribuabili care pune în pericol creșterea economiei, cu riscul ca unele companii șă își limiteze activitatea în țara noastră din cauza rentabilității reduse sau să migreze în alte țări ale Uniunii Europene;
- pierderea competitivității în raport cu alte state, întrucât o astfel de impozitare a cifrei de afaceri este aproape inexistentă în țările dezvoltate (a se vedea sondajul FIC –Business Sentiment Index);
- existența la nivelul OCDE a Pilonului 2, transpus în legislația națională prin Legea nr.431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni, care este o formulă potrivită de a reduce riscul erodării bazei impozabile și al transferurilor de profit la nivelul grupurilor de întreprinderi multinaționale;

- de exemplu, sectorul distribuțiilor de bunuri este unul din sectoarele cele mai afectate, având în vedere rata de profitabilitate foarte scăzută, între 0,47% și 3%, consecințele fiind închiderea unor afaceri, concedieri ale salariaților, eliminarea investițiilor, diminuarea activității, etc
De asemenea, în cadrul Programului de Guvernare, una dintre măsurile avute în vedere pentru creșterea veniturilor la bugetul de stat și combaterea evaziunii fiscale este cea referitoare la reducerea deductibilității pentru categorii de cheltuieli care facilitează diminuarea profitului (de exemplu, cheltuieli de consultanță a companiilor-mamă pentru sucursale etc.).
Luând în considerare bunele practici aplicabile în alte state (Polonia, Ungaria, SUA, etc), se propune ca pentru contribuabilii care depășesc un anumit procent cu cheltuielile aferente drepturilor de proprietate intelectuală, cheltuielile de management, consultanță, cheltuielile cu dobânzile, cu entități afiliate, în raport cu totalul cheltuielilor de aceeași natură, aceste cheltuieli efectuate cu persoane afiliate să fie considerate nedeductibile la calculul rezultatului fiscal.
Instituțiile de credit datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri.