Zeci de mașini electrice, inclusiv două de la Dacia, vor fi lansate în următorii patru ani și vor tripla piața globală de BEV

Producătorii auto europeni, chinezi și americani au pregătite peste 40 de mașini complet electrice ce vor fi lansate în perioada 2025 – 2029. Cu ajutorul acestora, segmentul electric va începe marea ofensivă în industria auto globală care va aduce aproape 30 de milioane de mașini electrice anual. Doar în 2025 sunt fixate în calendar cel puțin 15 premiere 100% electrice.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
Zeci de mașini electrice, inclusiv două de la Dacia, vor fi lansate în următorii patru ani și vor tripla piața globală de BEV

Producătorii auto europeni, chinezi și americani au pregătite peste 40 de mașini complet electrice ce vor fi lansate în perioada 2025 – 2029. Cu ajutorul acestora, segmentul electric va începe marea ofensivă în industria auto globală care va aduce aproape 30 de milioane de mașini electrice anual. Doar în 2025 sunt fixate în calendar cel puțin 15 premiere 100% electrice.

Fie că vorbim despre mărcile tradiționale occidentale, fie despre cele japoneze, care prind din urmă curentul industriei sau despre cele chinezești care își dezvoltă portofoliul internațional, următorii patru – cinci ani vor aduce un val de circa 40 – 50 de automobile noi cu propulsie exclusiv pe baterii. Cu această listă de noi modele, industria auto va atinge o rată de creștere de 76%, raportat la anul 2025, cu o prognoză care arată că volumul de vehicule electrice vândute în 2030 la nivel global se va apropia de 30 de milioane de unități, potrivit unei analize S&P Mobility. Cifrele mai subliniază că propulsiile electrificate, BEV, HEV și PHEV, vor avea o creștere de peste 100% la finalul acestui deceniu, care va marca transformarea motorizărilor complet electrice în principalul segment de motorizare din lume, chiar dacă rata de creștere va încetini către ultima parte a intervalului.

Urmărește-ne și pe Google News

Lista lansărilor de vehicule electrice în 2025 - 2029

Anul acesta, cel puțin 15 modele noi sunt pregătite de lansare, majoritatea în toamnă, la Salonul Auto din Munchen, dar unele au fost deja introduse pe piață în prima parte a anului. Printre cele mai importante noutăți din acest an se numără Citroen C5 Aircross, care va aduce un nou model accesibil de la Stellantis, de data asta în clasa C-SUV, Nissan Micra, versiunea japoneză a lui Renault 5, Jeep Recon, dezvoltat pe noua platformă STLA Large, dar mai ales BMW iX3, care va revoluționa lumea electricelor din Europa, cu noile sale tehnologii. Lista cuprinde și modele din China, care contează din ce în ce mai mult în afacerile cu automobile din regiunea europeană. Leapmotor va debuta noul B01, un SUV ce vrea să rivalizeze în segmentul superior, unde se află Tesla Model Y, MG a pregătit noul Starlight S, iar Chery lansează noul Fulwin E3.

Pentru următorii trei ani, lucrurile sunt și mai ample, pentru că sunt cel puțin 30 de modele noi, inclusiv unul de la Dacia. Chiar dacă lista este lungă, menționăm cele mai importante noutăți, ce vor fi prezente în saloanele auto sau în evenimente proprii, între 2026 și 2029. Lansările cele mai apropiate sunt cele de anul viitor, în frunte cu Dacia Spring, apoi Renault Twingo, Nissan Juke, Polestar 6, Porsche Cayenne, Skoda Epiq, VW ID.2, Lancia Gamma.

Constructor chinez de mașini, acuzat că cere în avans plata integrală a mașinilor sub amenințarea scoaterii din producție CITEȘTE ȘI Constructor chinez de mașini, acuzat că cere în avans plata integrală a mașinilor sub amenințarea scoaterii din producție

Ulterior vor mai veni Audi A4 e-tron (versiunea electrică a actualului sedan A5), noul BMW i1, cel mai mic vehicul electric de la BMW, iar de la rivalii Mercedes așteptăm atât GLC EQ, cât și viitorul C Class EQ, într-o mișcare de marketing care schimbă modul denumirilor pentru electricele acestui brand. De la chinezi, Deepal Qiyuan E07, Li i7, Nio ET5, Xpeng P5 sunt doar câteva nume.

2025

Marcă

Model

Data lansare

Acura

RSX

2025

Alpine

A390

2025

Audi

E5 Sportback

2025

BMW

iX3

2025

Chery

Fulwin E3

2025

Citroen

C5 Aircross

2025

Deepal

L05

2025

Denza

N8

2025

Hyundai

Elexio

2025

Jeep

Recon

2025

Leapmotor

B01

2025

Li

i8

2025

MG

Starlight S

2025

Nissan

Micra

2025

Renault

Twingo

2025

Volvo

ES90

2025

2026 - 2029

Brand

Model

Data lansării

Jaguar

GT

2026

Lancia

Gamma

2026

Li

i7

2026

Mercedes-Benz

C-Class EQ

2026

Mercedes-Benz

GLC EQ

2026

Nissan

Juke

2026

Polestar

6

2026

Porsche

Cayenne

2026

Skoda

Epiq

2026

Volkswagen

ID.2

2026

Deepal

Qiyuan E07

2027

Kia

Morning

2027

Lucid

Earth

2027

NIO

ET5

2027

Rivian

R3

2027

Volkswagen

ID.1

2027

Volvo

EX40

2027

Xpeng

P5

2027

Ford

Bronco Lightning

2028

Land Rover

Defender

2028

Mitsubishi

eK X EV

2028

Opel

Corsa

2028

Suzuki

Hustler

2028

Toyota

Corolla Cross

2028

Audi

A4 e-tron

2029

BMW

i1

2029

Dacia

Sandero

2029

Honda

Elevate

2029

Peugeot

408

2029

Renault

Megane

2029

Zeekr

7

2029

 

Piața globală de mașini electrice a crescut cu 36%

Vânzările de autovehicule electrice în 2025 sunt în creștere față de anul anterior, chiar dacă ritmul nu mai este la fel de mare ca în urmă cu 2 – 3 ani. Europa a înregistrat un volum de 1,2 milioane de autoturisme și LCV-uri complet electrice în primele șase luni ale anului, cu un avans de aproape 25% față de perioada similară din 2024, în timp ce mașinile PHEV au crescut cu 21,6%, iar cele hibrid, cu 16 procente. La polul opus, motorizările cu combustie au scăzut cu -21,7%.

În China, pe același interval s-au vândut 3,7 milioane de vehicule electrice, creșterea fiind mult mai mare, 47,4%, în vreme ce hibridele și PHEV-urile au avansat mult mai lent.

Piața din SUA a crescut mult mai lent, fiind evidentă diminuarea interesului publicului pentru vehiculele electrice în acest an. Cu un volum de 592.315 unități BEV vândute, creșterea a fost de numai 6,3%, fiind clar că nu americanii vor fi motorul creșterii de electrice la nivel global, ci chinezii, în primul rând, și europenii la o distanță rezonabilă.

Pe de altă parte, este destul de stranie lipsa de interes a japonezilor pentru vehicule electrice, probabil și pe fondul unei întârzieri cunoscute a producătorilor din această țară de a-și lansa modele noi. Cu doar 17.627 unități BEV înmatriculate în cele șase luni, Japonia este departe de avântul tehnologic al Chinei și Europei. Nici Coreea de Sud nu stă prea grozav, cu 92.700 vehicule electrice vândute în acest an, mai ales că mărcile locale au lansat o adevărată ofensivă electrică în ultimii ani. Australia sau Brazilia, piețe importante globale, au și ele sub 50.000 de BEV în acest an, mult mai multe (71.300) fiind vândute în India sau în Turcia (84.738).

În total, la nivel global (pe piețele pe care există date) s-au vândut în intervalul ianuarie – iunie 5,9 milioane de autovehicule electrice (autoturisme și LCV-uri), cu 37% mai multe decât în anul anterior, când erau înregistrate 4,3 milioane de BEV. Mașinile PHEV au totalizat 3 milioane de unități, în creștere cu 19,6%. Cu aceste cifre, finalul anului va aduce în premieră depășirea pragului de 10 milioane de autovehicule ușoare cu propulsie exclusiv electrică, un progres uriaș față de acum cinci ani când se vindeau aproximativ 5 milioane BEV.

viewscnt
Daniel Apostol
Adrian Panaite

Teodora Preoteasa este o expertă în politici publice și finanțări europene, cu o carieră solidă construită în administrația publică centrală, în special în domeniul gestionării fondurilor europene și al programării strategice.

De-a lungul a peste 15 ani de activitate în instituțiile statului, a ocupat funcții de conducere, printre care secretar de stat, consilier de stat, director general și, în prezent, director al Direcției de Administrare a Fondurilor Europene în cadrul Băncii de Investiții și Dezvoltare a României.

A coordonat direct negocierea și implementarea Politicii de Coeziune 2021–2027 și a Planului Național de Redresare și Reziliență, gestionând un portofoliu investițional de peste 59 miliarde euro. A reprezentat România în dialogul cu instituțiile europene, contribuind la definirea priorităților naționale în domenii precum tranziția verde, digitalizare, sănătate și inovare. În paralel cu activitatea guvernamentală, Teodora are o experiență vastă în comitete strategice de investiții și guvernanță, fiind implicată în decizii privind instrumente financiare europene – inclusiv capital de risc, fonduri de digitalizare și acțiuni climatice – și în supravegherea unor companii de stat de interes național.

A contribuit la aprobarea strategiilor de investiții, la stabilirea criteriilor de eligibilitate și la monitorizarea performanței financiare, asigurând conformitatea cu regulamentele naționale și europene. Este, de asemenea, lector asociat la Academia de Studii Economice din București, unde formează viitoarea generație de specialiști în fonduri europene și politici publice.

NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la

Citeste in continuare
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0628 -0.0005-0.01 %
1 USD4.3331 +0.0158+0.37 %
1 GBP5.8856 +0.0260+0.44 %
1 CHF5.3754 -0.0037-0.07 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
Cele mai citite